De druk op bouwontwikkeling in Driehoek Noordpolder neemt toe

Lansingerland – Als verlaat onderdeel in het alsnog gestarte burgerparticipatietraject bij de ontwikkeling van Driehoek Noordpolder presenteerde de werkgroep Verkeer op 17 maart jl. een rapport over de ontsluiting via de Edelsteenbuurt. Al een week later was de conceptnota van Uitgangspunten gereed en op 8 april a.s. wordt een (interactieve) webinar georganiseerd. De gemeente voert het tempo op, maar het collectief van bewoners in de getroffen Edelsteenbuurt trapt nog altijd vol op de rem.

Freek J. Zijlstra

In het door de gemeente gehanteerde rekenmodel gaat men uit van een bebouwing van de Noordpolder met 150 woningen. Dat zou theoretisch tot maximaal 1.045 motorvoertuigbewegingen per etmaal (voor een gemiddelde werkdag) kunnen betekenen. Uit verschillende ontsluitingsvarianten blijkt dat - zelfs met aanpassingen op papier en in verkeerstechnische zin - één of meerdere routes voor de bewoners van de Edelsteenbuurt een extreem grote impact op hun woongenot en beleving van veiligheid zou hebben: Met zelfs een toename van 17 keer het huidige aantal bewegingen door een woonerf dat daarop indertijd helemaal niet is ingericht.
Bovendien kampt de Edelsteenbuurt (evenals heel veel andere oudere woonwijken in Lansingerland) met een groot tekort aan parkeervakken. De conclusie is dat voor de ontwikkeling van Driehoek Noordpolder ook nog eens uitgegaan moet worden van parkeren op eigen terrein. Bij het bereiken van algemene voorzieningen op afstand blijft een auto noodzakelijk.
De gemeente heeft de bewoners van de Edelsteenbuurt op 30 maart jl. per brief uitgenodigd voor het bijwonen van een digitale bijeenkomst, een webinar, op donderdag 8 april om de Nota van Uitgangspunten te bespreken. Het is volgens de brief een uitnodiging om de bewoners te betrekken bij het initiatief om woningen in Driehoek Noordpolder te realiseren. Er wordt dan een toelichting op de Nota en de resultaten van de werkroep Verkeer gegeven. Op basis van die Nota van Uitgangspunten zal de gemeenteraad nog dit jaar een besluit nemen of er wel of géén woningbouw komt.
Over het rapport van de werkgroep Verkeer schrijft de gemeente dat ‘verschillende ontsluitingsvarianten voor autoverkeer, brommers/scooters, fietsers en hulpdiensten verkend zijn op voor- en nadelen. Hieruit zijn geen conclusies of voorkeursvarianten gekomen.’

Hakken in het gras

De bewonerscommissie heeft de achterban door middel van een flyer geïnformeerd. Ze schrijven zich ervan bewust te zijn dat er een grote vraag naar betaalbare woningen is. Ze zijn echter van mening dat het voor de Driehoek voorziene aantal woningen veel beter kan worden gebouwd op een andere locatie, die al is aangewezen als woningbouwlocatie, dichter bij voorzieningen is gesitueerd en beter te ontsluiten is voor het eigen en openbaar vervoer.
De bewoners komen ook terug op het falende burgerparticipatieproces. Ze verwijzen naar het feit dat ook enkele leden van de gemeenteraad van mening zijn dat ze niet tijdig zijn betrokken bij de plannen voor de Driehoek. Als gevolg daarvan is een pas op de plaats gemaakt door het instellen van een werkgroep Verkeer, die de ontsluitingsmogelijkheden van de nieuwe woonwijk op de Driehoek nader zou onderzoeken. Daaraan heeft een vertegenwoordiging van de bewonerscommissie onder protest deelgenomen, omdat men van mening was en nog steeds is dat eerst onderzocht dient te worden òf de Driehoek als locatie überhaupt geschikt is voor woningbouw. Daarna zou een volgende stap zijn de mogelijkheden voor verkeersontsluiting te gaan bestuderen. Volgens de bewonersvertegenwoordiging in de werkgroep Verkeer is op basis van het rapport slechts één conclusie mogelijk: de Driehoek kan met géén van de bestudeerde varianten ontsloten worden.
Saillant detail is dat tijdens de werkzaamheden voor de Werkgroep Verkeer, de noordelijke strook grond van Driehoek Noordpolder al van een particulier bezit is overgegaan naar een tweede ontwikkelaar, Kalliste. De nieuwe eigenaar heeft zichzelf per brief aan de inwoners van de Edelsteenbuurt gepresenteerd.
Tot slot schrijft de bewonerscommissie dat de Nota van Uitgangspunten ‘de gedachte ademt dat er wordt gebouwd op de Driehoek en dat het alleen nog de vraag is hoe dat wordt gerealiseerd’. De motivatie daarvoor zou zijn dat daarmee het algemeen belang van noodzakelijke huizenbouw wordt gediend. De commissie blijft zich echter inzetten om hun gezamenlijke doel te bereiken: ‘houd de Driehoek groen en onbebouwd!’