Kunsttoerleden buigen zich over Rembrandt

Lansingerland - Een aantal van de Kunsttoerleden toonde zaterdagmiddag 7 december hun bijdrage aan Rembrandt; het kunstwerk dat tijdens de Kunsttoer centraal stond in het landelijke Rembrandtjaar.

Trees Borkus-Henskens

Omdat elke deelnemer aan de Kunsttoer druk in de weer was in zijn of haar eigen atelier waren ze niet in de gelegenheid bij elkaar te gaan kijken en daarom kwamen hun Rembrandt items nu bijeen in Atelier/Artotheek Overdevest tijdens de expositie De schaduw van de Middeleeuwen.
Geïnspireerd door onder meer Rembrandts ‘zelfportret’ (2019 door Piet Kouwenhoven) ‘badende vrouwen’ (Mieke Chantral en een levensgrote tekening van Marijke Wessel), ‘joodse meisje’ (Mandy de Veld met een schilderij en een antieke stoel!) ‘de wijsgeer’ (Piet de Vogel), ‘de nachtwacht’ (Arno Overdevest, in de vorm van een moderne kerststal), persoonlijke portretten en foto's in de geest van Rembrandt (Aleid Egas, Jeannette Ruigrok, Elma Claassen, StanHill, Dinieks), miniaturen (Jellie Piersma) en zijn kleurgebruik (Rien Kraayenbos) vertelden de kunstenaars over hoe en waarom hun werk tot stand gekomen is. Deze middag was een bonus voor de bezoekers die naar de expositie kwamen.

Over het werk

Aleid Egas: “De titel van mijn schilderij van mijn vader is Last Visit. De laatste keer dat hij bij ons thuis was met al zijn dierenvrienden. Gemaakt met zijn favoriete muziek op de achtergrond in vele lagen olieverf à la Rembrandt. Het tweede schilderij is van mijn schoondochter Sandra, met als voorbeeld Flora, een schilderij gemaakt van Saskia door Rembrandt.” Marijke Wessel: “Mijn blik viel op ‘het badende meisje’. Het was vooral de in zichzelf gekeerde blik van de vrouw die mij raakte. Ik heb het water aan haar voeten vervangen door planten waarmee ik een link kon leggen naar mijn eigen thema (planten/ bomen). Daarnaast gaf ik haar een kleine tatoeage, waardoor ze iets moderner oogt.” Jeannette Ruigrok: “Er hing tijdens de Kunsttoer een spreuk aan de wand: van oude meesters tot eigentijdse juf... In dit Rembrandtjaar had ik mijn atelier omgetoverd tot Kunstcaemer anno 1656. Ik heb het schilderij van Flora gekozen als uitgangspunt voor een nieuw schilderij; in het haar en in gezicht kun je iets terug vinden van het bijzondere lichteffect dat Rembrandt gebruikte.” Piet Kouwenhoven: “Door Rembrandt geïnspireerd zelfportret in een nieuwe dynamische stijl.” Pieter de Vogel: “Voor het reliëf heb ik verschillende elementen uit het schilderij van Rembrandt ‘De Wijsgeer’ gebruikt. Zoals de wenteltrap met zijn spil, die een verwijzing kan zijn naar het filosoferen en het zoeken naar de kern van gedachten.” Rien Kraayenbos: “Ik vind het spannend om te zien hoe Rembrandt omgaat met het contrast licht-donker, verder spreken mij zijn composities en kleurgebruik erg aan. Met dit in m'n achterhoofd ben ik aan de slag gegaan; een beetje van Rembrandt én een beetje van mij.” Mieke Chantrel: “Het werd ‘de badende vrouw’ à la Mieke. Het schilderen van vrouwen is mijn meest geliefde onderwerp.” StanHill vroeg Eugene Daams (fotograaf) om een (zelf)portret geïnspireerd op de portretten van Rembrandt te maken, met dezelfde lichtinval. StanHill heeft voor de tulband, waar Rembrandt zichzelf mee portretteerde, 12 mtr vitragegordijnstof gebruikt en het jasje kwam van Marktplaats. Eugene is er in geslaagd om de kenmerkende driehoekige lichtval in het portret van StanHill vast te leggen in de sfeer van Rembrandt. Jellie Pieksma: “In mijn zoektocht naar Rembrandt heb ik het Rijksmuseum bezocht. De schetsen die ik zag vond ik wel heel mooi. De snelle luchtige toets. Ik heb acht kleine schilderijtjes gemaakt naar een voorbeeld van Rembrandt en een met als onderwerp De Groenzoom.” Elma Claassen tenslotte: “Hoewel Rembrandt maar één stilleven heeft gemaakt heb ik een stilleven gemaakt met een knipoog naar de gouden eeuw in het licht van Rembrandt.”

Expositie

Ook al is de expositie afgelopen opent Atelier Overdevest zaterdag 14 december voor de laatste keer in 2019 de deuren. Van 11.00 tot 17.00 uur kan iedereen de uitlopers van de middeleeuwen en alle voorgaande thema's van Arno Overdevest bekijken of mee naar huis nemen. Zijn werken zijn namelijk te huur en te koop. Het adres: Meerweg 55 nabij in Berkel. De oranje wimpels hangen uit.