Wethouder Fortuyn: "N209 is zorgenkindje"

Lansingerland – Wethouder Simon Fortuyn heeft namens het college een brief gestuurd naar Floor Vermeulen, lid van het college van Gedeputeerde Staten, het dagelijks bestuur van provincie Zuid-Holland. Daarin licht de wethouder een aantal bespreekpunten toe voor het overleg dat beide colleges begin volgend jaar over de verkeersproblematiek zullen hebben. Commissie Ruimte vroeg in de vergadering van 3 december jl. vooral aandacht voor de N209.

Freek J. Zijlstra

Het college van b. en w. is blij met het toenemend aantal reizigers dat gebruik maakt van station Lansingerland-Zoetermeer. Daaroverheen loopt de ‘Metropolitane’ fietsverbinding Rotterdam-Lansingerland-Zoetermeer. Om de A12 over te steken moet een lift gebruikt worden. De kostbare aanleg van een fietshellingbaan wordt onderzocht en realisatie zal pas medio 2021 zijn.
Binnenkort is de woningbouw in Westpolder voltooid. Een extra ontsluiting van dit woongebied op de provinciale N471 is nodig. Aanleg van de A16 Rotterdam zal echter effecten hebben op het onderliggend wegennet en met name op die N471 en de N209, de provinciale weg vanaf vliegveld RTHA tot aan de aansluiting op de A12. Het college wil extra maatregelen om een aantal kruispunten veiliger en aansluitingen beter te maken. Ook vraagt het college om onderzoek naar de meest geschikte plaats voor een fietstunnel bij Bleiswijk. Het college benoemt ongewenste situaties die ontstaan door sluipverkeer en fietsers die gebruik maken van de parallelwegen langs de N209. Tot slot bepleit het college een verbeterde ontsluiting van bedrijventerrein Klappolder, waar onder andere Zalando gevestigd zal worden.
Charles van Harn (CDA) vindt de persoonsgerichte brief te vriendelijk van toonzetting. “De N209 loopt nu al voortdurend vol en de situatie is niet alleen daar, maar ook op de parallelwegen ronduit gevaarlijk. De N209 moet topprioriteit krijgen!” “Kan de snelheid op de N209 wellicht naar 50 km/uur?” wil Petra Verhoef (PvdA) weten. Dat kan helaas niet bij een provinciale weg. Verhoef: “Er moet hoe dan ook iets gebeuren met de N209!”
Wethouder Fortuyn: “De N209 rond de kruising bij De Kulck is een zorgenkindje en we zijn aan het kijken of we de doorstroming kunnen verbeteren.”

Modelonderzoek

Er zijn afspraken in de Bestuurlijke Afstemgroep A16 Rotterdam (BAG-overleg) gemaakt tussen de minister en de regiopartijen. Er worden voortdurend metingen van de verkeersstromen verricht tot na de openstelling van de snelweg. Er wordt ook een verkeersmodelonderzoek gebruikt om eventuele knelpunten al voor openstelling van de snelweg in beeld te brengen en daarvoor oplossingen aan te dragen. Het Rijk heeft de verantwoordelijkheid om negatieve effecten te verhelpen.
In het verkeersmodel zijn toekomstige regionale ontwikkelingen meegenomen, zoals Wilderszijde, Berkel Centrum West en bedrijventerreinen rond de A12. Toenemend fietsgebruik en thuiswerken zijn ook in dit model ingevoerd en reële verkeerstellingen worden gebruikt om het model te toetsen.

Peiling

Het college werkt aan verbetering van de mobiliteit. Afgelopen week is een enquête uitgegaan in het kader van Lansingerland Peilt. Daarin wordt aan respondenten hun mening over bereikbaarheid, verkeer en vervoer in Lansingerland gevraagd, zodat de gemeente een mobiliteitsvisie voor de korte én de lange termijn kan maken. Inwoners worden bevraagd over het gebruik van de auto, fiets en het OV en hoe tevreden men is over voorzieningen. In de centra, in hun eigen woonbuurt en over de verbindingen naar hun woonomgeving. De gemeente vraagt ook over het autobezit over vijf jaar. ‘Heeft u dan een eigen (elektrische) auto of maakt u gebruik van een deelauto?’ Uiteraard gaat de enquête ook over veilig verkeer in de eigen woonbuurt, over parkeren van auto en fiets en wat daar voor nodig is.