Groei zelfvertrouwen door deelname aan activiteiten Taalhuis Oostland

Lansingerland - Binnen het Taalhuis wordt niet alleen gewerkt aan het verbeteren van de taal, er gebeurt zo veel meer! Woensdag 14 januari sloten zeven enthousiaste deelnemers de training Taal naar werk af met een certificaat. Drie enthousiaste vrijwilligers, Martijn, Peta en Peggy hebben hun kennis over het vinden van werk en alles wat je nodig hebt op het werk overgedragen in een training van tien weken.

Er zijn cv’s geschreven, er is geoefend met een persoonlijke presentatie, het leerwerkloket heeft gesprekken met de deelnemers gevoerd en er is gesproken over de verwachtingen van de werkgevers als je aan het werk bent zoals urenregistraties, werkbriefjes, verlofaanvragen, et cetera.
De deelnemers geven allemaal aan dat ze erg veel geleerd hebben en bedankten de vrijwilligers tijdens de gezellige afsluiting van de training, waar ze hun certificaat in ontvangst namen.

Oe of ou, u of ui

Hoe spreek je oe of ou, u of ui, uit? Daar zijn de logopedie-studenten aan de Hogeschool Rotterdam de afgelopen vijf maanden in de vestigingen in Berkel en Rodenrijs en in Pijnacker mee bezig geweest. Jaarlijks is er plek voor twee keer vier studenten en acht deelnemers. Van Anouk van der Torn en Lucija Verzaal die dinsdag 17 januari voor het laatst in Berkel actief waren, kregen we het volgende verslag.
“Onze stageperiode bij het Taalhuis van de Bibliotheek Berkel en Rodenrijs was een zeer waardevolle en leerrijke ervaring als toekomstige logopedisten. Wij hadden de gelegenheid om cliënten te leren kennen en hen behandelingen aan te bieden. Tijdens deze stage hebben we opnieuw ontdekt dat logopedie veel meer is dan alleen het aanleren van klanken. Zo hebben we gezien dat onze cliënten zichzelf zelfverzekerder zijn gaan voelen.
Tijdens onze stageperiode hebben wij gefocust op het verbeteren van de uitspraak van klanken die tweetalige mensen vaak moeite mee hebben. De veel voorkomende klanken waren de: /ui/, /eu/, /r/, /g/ en /l/. Deze klanken hebben wij behandeld doormiddel van de Van Riper methode. Deze methode is gebaseerd op een aanpak, waarbij we de klanken stap voor stap aanbieden, van klank naar syllabe, woord, zin, transfer en consolideren. Hierdoor kregen onze cliënten de kans om de klanken in een natuurlijke context te oefenen en te integreren in hun dagelijks spraakgebruik Om de effectiviteit van de behandelingen te meten, vroegen we aan onze cliënten om een cijfer aan hun spraak toe te kennen aan het begin van de stage. Aan het eind van de stage vroegen we de cliënten opnieuw om een cijfer toe te kennen. Een cliënt gaf aan dat hij zichzelf een 4 gaf aan het begin van de behandeling, maar aan het eind gaf hij aan dat hij zichzelf een 8 gaf. Dit maakte ons erg blij en toont aan dat de behandelingen succesvol waren", aldus Anouk en Lucija.