Op het Wolfert Lyceum staat de leerling centraal

Bergschenhoek - Op 1 december 2021 heeft Daphne Verhage het stokje van Natasja Pompen overgenomen in de functie van teamleider brugklas, 2 havo/vwo en 2 vwo op het Wolfert Lyceum. We spraken met haar onder andere over de coronacrisis en het effect hiervan op met name de brugklasleerlingen.

Door Marianne Karsemeijer

Daphne werkte voorheen in Maasland op een vmbo school. Ze was daar ook verantwoordelijk voor de onderbouw. In haar nieuwe functie op het Wolfert Lyceum gaat ze zich daarnaast ook bezighouden met de werving van nieuwe leerlingen. Daphne vertelt dat ze bewust heeft gekozen voor een baan binnen het daltononderwijs. "Ik geloof dat we leerlingen hier iets aanleren dat heel waardevol is voor hun toekomst. Daarnaast is het Wolfert Lyceum een school met een veilige sfeer. De leerlingen staan centraal. Ze krijgen echt de ruimte om zichzelf te zijn. Om zichzelf te ontwikkelen op hun eigen manier".

Daltononderwijs

Het Wolfert Lyceum is een gecertificeerde daltonschool. De basis voor het daltononderwijs wordt in de brugklas gelegd, waardoor het niet noodzakelijk is dat een leerling ook dalton basisonderwijs heeft gevolgd. Alles wordt stap voor stap aangeleerd. In het eerste leerjaar zijn er twee daltonuren per week waarbij de leerlingen op basis van hun eigen leerbehoeften het onderwijs inrichten. Hierdoor bouwen ze zelfverantwoordelijkheid op, iets waar ze straks bij het vervolgonderwijs erg veel baat bij hebben. Het aantal daltonuren wordt elk jaar uitgebreid en uiteindelijk hebben leerlingen zes daltonuren in de week. Zo worden ze door de jaren heen steeds een stukje meer losgelaten en krijgen ze meer verantwoordelijkheid.
Naast deze daltonuren krijgen de leerlingen op het Wolfert Lyceum in het eerste jaar drie mentorlessen per week. In deze lessen wordt een aantal punten behandeld. Ten eerste gaan de leerlingen leren hoe ze moeten leren. Ze leren plannen en organiseren. Daarnaast is er aandacht voor het welbevinden van de leerling en wordt er aandacht besteed aan de daltonvaardigheden zoals samenwerken, verantwoordelijkheid en reflectie. Hierbij leren ze terugkijken op de gemaakte keuzes, of deze goed waren en wat je daarvan kan leren. Deze punten komen het hele jaar terug in de mentorlessen.
Elke klas heeft een mentor en een junior mentor. Dit is een leerling uit 5vwo. De junior mentor probeert zoveel mogelijk aanwezig te zijn bij activiteiten, zoals het brugklaskamp. Ze geven ook af en toe een mentorles.
In verband met de coronacrisis heeft elke klas dit jaar ook een tutor. Steeds meer leerlingen hebben het lastig in deze tijd. Ze missen elkaar, ze missen de verbinding. De tutor houdt in de gaten hoe het met een leerling gaat en kan net dat beetje extra aandacht geven.

Open lesmiddagen en Open Dag

Het Wolfert Lyceum doet er alles aan om de toekomstige brugklasleerlingen toch op school te kunnen ontvangen. Het is belangrijk dat een kind de sfeer in een school proeft. Daarom zijn er open lesmiddagen gepland op 19 en 31 januari van 14.00 tot 16.00 uur voor havo/vwo leerlingen. Deze middagen zijn helaas al vol. Op 9 februari is er een open lesmiddag specifiek voor gymnasium leerlingen. Hier zijn nog enkele plaatsen beschikbaar. Op de website vindt u informatie over deze middagen en het speciale dalton gymnasium.
Op 17 februari staat er een open dag gepland. Uiteraard wordt alles coronaproof georganiseerd.
Ouders met een kind met extra begeleidingsbehoefte of bepaalde diagnose wordt aangeraden al vroegtijdig een afspraak te maken voor een gesprek. Voor meer informatie: www.wolfert.nl/lyceum .