Martin Boot: “Een maximale snelheid van 15 kilometer per uur past beter in een straat zonder trottoir”

Bergschenhoek – Hoe veilig is het om met je gezin in een straat te wonen waar alle deelnemers aan het verkeer gebruik van dezelfde weg moeten maken? Martin Boot probeert namens een aantal bewoners vergeefs de maximale snelheid in hun straat van 30 naar 15 kilometer per uur gebracht te krijgen, maar vindt daarvoor geen weerklank bij de gemeente of de plaatselijke politiek. Ten einde raad zoekt hij aandacht voor het probleem via deze krant. We gingen ter plaatse een kijkje nemen en vroegen de wethouder vervolgens om een reactie.

Freek J. Zijlstra

Vroeger woonde je aan een laan, aan een weg, langs een singel, in een straat, in een hof of aan een pad. Dat vertelde meestal iets over de plek waar je huis stond en met welk vervoermiddel je er wel of niet kon komen. Nu kan het zomaar zijn dat je aan Het Loo woont, en dan rijdt er geen doorgaand verkeer door de straat. Lekker rustig. Of dat je huis bijvoorbeeld aan het Narcisplantsoen staat en dan kun je zelfs helemaal niet met de auto voor je huis komen en is er alleen een trottoir voor het huis. Heel veilig voor kleine kinderen.
Hoe is het dan als je in een ‘tuin’ woont? Absoluut geen verkeer zeker?!

De snelheid moet omlaag

Martin Boot woont in de Madelieftuin, één van het twintigtal straten met een bloemennaam gevolgd door de aanduiding tuin. De Noorderparklaan is enige toegangsweg naar het wijkje, dat een raster heeft van vier verbindingsstraten met hier en daar een drempel en daartussen allemaal korte eenrichtingsverkeerstraten zonder snelheid beperkende drempels.
Martin: “Het is een straat zonder trottoir. Alle verkeersdeelnemers kunnen alleen maar gebruik maken van dezelfde rijbaan, waaronder spelende kinderen, vrachtwagens, bestelauto´s, voetgangers en fietsers. Het hele woongebied is een 30 kilometer zone.”
Martin vindt het echter levensgevaarlijk dat zijn kinderen over dezelfde straat moeten gaan als waar gemotoriseerd verkeer gebruik van maakt. Hij vindt dat de toegestane snelheid omlaag moet naar de 15 kilometer per uur van een woonerf. Daarom kwam Martin in actie.
“Vorig jaar heb ik bij de gemeente een aanvraag ingediend voor snelheid beperkende maatregelen. Wij hebben een straat-app waarin zo goed als alle bewoners in onze straat hebben aangegeven achter dit initiatief te staan. Meerdere bewoners hebben een klacht ingediend bij de gemeente over de onveilige verkeerssituatie. Politieke partijen zijn al aangeschreven, maar die reageren beperkt; ze beloven er op terug te komen, maar tot op heden heb ik niets van ze gehoord.”

Tegenstrijdige ambtelijke berichten

Martin is hevig teleurgesteld in de gemeente. “Ik vind dat de gemeente totaal niet serieus naar mijn aanvraag heeft geluisterd. Ze nemen bovendien niet eens de moeite om hier te komen kijken. Ik krijg doorlopend tegenstrijdige berichten van verschillende ambtenaren. Ik hoor bijvoorbeeld dat ze niets willen doen omdat het een wijk is met alleen bestemmingsverkeer. Als ik vraag om het als woonerf aan te duiden, geven ze aan dat dit niet kan omdat het een doorgaande weg is en een woonerf een karakter moet hebben van bestemmingsverkeer. Er werd mij verteld dat de Madelieftuin korter is dan 100 meter, dan hoeft er geen drempel geplaatst te worden. De Madelieftuin voldoet aan de inrichtingseisen van een 30 km zone. Ook zegt men tegen mij dat er met een snelheidsbeperking niet langzamer wordt gereden en een ander zegt dat er geen signalen zijn dat er te hard wordt gereden in de Madelieftuin. Nou, vorig jaar was er nog een aanrijding waarna beide voertuigen weggesleept moesten worden! En dan hoor ik weer dat de Madelieftuin geen doorstroomfunctie heeft, maar alleen een eindbestemming is voor een aantal buurtbewoners.“
Heeft de gemeente dan helemaal niets gedaan? Martin: “Er werd een snelheidsdisplay opgehangen. Iedereen die langzamer rijdt dan 30 kilometer per uur krijgt een smiley te zien. Maar ik heb toch gevraagd om snelheid beperkende maatregelen en niet om een beloning voor iedereen die mij met 30 kilometer per uur van de sokken rijdt? Ook werd ik verwezen naar een verkeersveiligheid box die ik gratis kan aanvragen. Hoe vreemd ook, in die box zit bijvoorbeeld een reflecterend vest waarmee ik door de wijk kan lopen. Op dat vest staat dat er maximaal 30 kilometer per uur gereden mag worden!”

Media-aandacht

Martin was ten einde raad. Hij is daarom ook bij de klachtenfunctionaris van de gemeente geweest. Zij adviseerde hem met de straat een collectief te vormen en de pers erbij te betrekken.
“Nu is er een collectief. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid heeft op 13 juli jl. bij monde van directeur Peter van der Knaap in de media verwoord dat 15 kilometer per uur beter past in een straat zonder trottoir. Wij hebben inmiddels een adviesaanvraag bij Veilig Verkeer Nederland ingediend. Het is immers niet de vraag òf er een ongeval in de Madelieftuin en omgeving gaat plaats vinden, maar wanneer!
Ik heb mijn hoop nu gevestigd op de media-aandacht die de verkeersonveilige situatie in onze straat krijgt en dat dit de gemeente mogelijk in beweging en tot een gerichte aanpak kan brengen.”

Reactie wethouder

We hebben wethouder Simon Fortuyn in een reactie gevraagd naar de mogelijkheden van een snelheidsbeperking ter plaatse en op de wijze waarop Martin Boot door de gemeente zegt te zijn behandeld.
Zijn woordvoerder stuurde ons de volgende reactie:
“Wij herkennen ons niet in de klacht dat wij niet naar meneer Boot hebben geluisterd. Er is meerdere keren via de email, telefoon en brief contact geweest met meneer Boot. We deden recent ook datumvoorstellen om ter plaatse te kijken. Deze zijn tot op heden onbeantwoord gebleven.
Wij hebben consequent en bij herhaling uitgelegd waarom wij op deze locatie geen snelheidsremmende maatregelen treffen. Het ontwerp is naar onze mening verkeersveilig en in de rest van de wijk zijn dergelijke klachten niet bij ons bekend. Meneer Boot is het niet eens met onze uitleg. We nodigen hem uit alsnog te reageren op onze datumvoorstellen om samen ter plaatse te kijken.”