Merkt u ook op dat er steeds meer startende vliegtuigen snel een bocht inzetten om een kortere route te kunnen vliegen. Normaal mogen vliegtuigen pas op een bepaalde afstand van de startbaan een bocht in gaan zetten. Dit ivm de veiligheid. Het aantal afwijkende routes was voor de coronatijd een gevolg van een minimum afstand houden (veiligheid) tussen de vliegtuigen die op Schiphol en op Zestienhoven starten of landen. Nu is het door corona erg rustig in de lucht en zou je verwachten dat er minder afwijkende routes zijn bij de landingsbanen in de buurt.
Een vliegtuig dat op geringe hoogte een bocht in moet zetten is minder veilig als een vliegtuig dat snel hoogte wint. Op een behoorlijke hoogte kun je bij een motorstoring namelijk nog veilig terugkeren. In een bocht kan een vliegtuig minder snel stijgen, heeft meer motorvermogen nodig en produceert dus meer geluid.
Ik sprak op 23 juli met Zestienhoven airport over mijn constatering en mij werd verteld dat de hoge aantallen afwijkende routes komt omdat men op Schiphol baan 6 gebruikt. Mijn vraag is dan waarom je in een rustige periode baan 6 gebruikt waardoor vliegtuigen vanaf Zestienhoven dan sneller een bocht in moeten zetten? Daar werd geen antwoord op gegeven. Je zou toch denken dat men op Schiphol een andere baan kan gebruiken omdat het rustig is in de lucht omdat er veel minder startende en landende vliegtuigen zijn.
Denkt u na? Er is door de snelle bocht minder brandstof nodig (kortere route). Schijnbaar is het commerciële belang groter dan het veiligheidsbelang. Dus ja er wordt op brandstof bespaard dus Zestienhoven is het groenste vliegveld?
Toen ik met het vliegtuig vanuit Griekenland vertrok naar vliegveld Eindhoven moesten we in Griekenland een half uur wachten ivm te verwachten drukte boven vliegveld Brussel. Dus twee uur van tevoren weten ze precies van drukte op een bepaald punt. Waarom laten ze een vanaf Zestienhoven startend vliegtuig niet één minuut wachten? Dan hoeft dit vliegtuig direct na de start geen scherpe bocht te maken in de lucht om startende of landende vliegtuigen op Schiphol ruimte te bieden.

Erik van Vliet
Bergschenhoek


------------------------------

Naschrift van de redactie:

Naar aanleiding van bovenstaande ingezonden brief heeft de redactie contact gehad met Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) die verantwoordelijk is voor de routes die de vliegtuigen in ons land volgen.
Volgens LVNL volgen de vliegtuigen die vanaf RTHA vertrekken de standaardroutes die ook voor corona werden gevolgd. Baan 6 van Schiphol (de Kaagbaan) is de meest gebruikte baan, en ook daar zijn voor wat betreft het gebruik geen veranderingen in gekomen. Een piloot mag alleen van de gebruikelijke route afwijken als hij bijvoorbeeld een zware (onweers)bui wil ontwijken. Het gebruik van de standaardroutes wordt gevolgd door de Inspectie Leefomgeving en Transport. Als er structureel van een route wordt afgeweken rapporteert de Inspectie hierover en vraagt opheldering.
Volgens de LVNL heeft de veiligheid topprioriteit.
De ingezonden brief van de heer Van Vliet was voor de LVNL aanleiding een analyse te maken en daarbij werden de maanden juli 2019 (1269 vliegbewegingen) en juli 2021 (895 vliegbewegingen) met elkaar vergeleken. Daaruit blijkt dat er de afgelopen jaren geen procedures of vertrekroutes zijn gewijzigd. Bij vergelijking van de twee maanden ziet de LVNL geen bijzondere afwijkingen in 2021 ten opzichte van 2019: de toestellen vliegen de SIDs oftewel de verplichte route bij de start vanaf de luchthaven. Als er al sprake zou zijn van afwijkingen, zoals bijvoorbeeld verkort indraaien, dan zal de Inspectie Leefomgeving en Transport hierop handhaven. Wat wel opvalt in de vergelijking is dat bij gebruik van startbaan 06 (oostelijk) er meer toestellen een rechterbocht maken richting het zuiden. De SID is afhankelijk van de bestemming, dit is dus terug te voeren op het feit dat er nu weinig verkeer is naar de Britse eilanden en relatief meer vakantieverkeer naar het zuiden. Dit wordt mogelijk door omwonenden ervaren als een ander vlieggedrag dan in de periode voorafgaand aan Covid. Het heeft echter geen relatie met de inzet van de Kaagbaan op Schiphol. De Kaagbaan is een preferente baan en wordt deze bij voorkeur altijd ingezet.