Inzet duikers bij storten betonvloer voor halfverdiepte Rottemerentunnel

Bergschenhoek - Al geruime tijd is er onder meer ter hoogte van het Lage Bergse Bos een gigantisch werkproject gaande in verband met de nieuwe verbinding tussen de A16 bij het Terbregseplein en de A13 bij Rotterdam. Dit, in opdracht van Rijkswaterstaat. Vorige week is Aannemerscombinatie De Groene Boog begonnen aan een nieuwe megaklus: een betonvloer realiseren voor de aan te leggen Rottemerentunnel en dat gebeurt door het storten van onderwaterbeton. Het project is onderverdeeld in vijf stappen. De eerste zit er al op, namelijk het plaatsen van stalen damwanden om een bouwkuip te maken. Donderdag 3 juni werden de media, waaronder De Heraut, geïnformeerd over hoe dit beton wordt gestort en welke rol duikers daarbij spelen.

Door John Hofman

Voorzien van helm en veiligheidshesje worden we naar het platform gebracht waar de duikers het water ingaan. Tevoren heeft Projectmanager Arie Loef al wat uitleg gegeven en vragen beantwoord. Er wordt 2,2 km onderwaterbeton gestort. Er zijn al funderingspalen geboord. Deze zorgen ervoor dat de tunnel straks stevig op zijn plek blijft liggen. Tijdens het ontgraven van een bouwkuip is er water toegevoegd om te voorkomen dat de bodem open barst door de druk van het grondwater. Bovendruk en onderdruk moeten in balans zijn. Duikers hebben ervoor gezorgd dat de grond rondom de paalkoppen goed wordt weggegraven. Zij controleren of het werk goed verloopt bij het storten van de gewapende onderwaterbetonvloer in de bouwkuip. Zodra de vloer is gestort en uitgehard, kan het water worden weggepompt naar een andere bouwkuip en is de eerste bouwkuip klaar. Het voordeel is dat er geen grondwater onttrokken hoeft te worden. Het storten van het beton gaat aan één stuk door. Zo’n vijf tot zes betoncentrales draaien dag en nacht door. Totaal zijn er dertig bouwkuipen te vullen. Ze hebben verschillende afmetingen. In de eerste ging er al 4000 kuub beton, dat zijn 350 volle betonmixers. Met het vullen van een kuip is men 60 uur bezig. Een kuip is soms 200 meter lang. Het water wordt dan als het ware van kuip naar kuip weggeduwd. Het onderwaterbeton is na 28 dagen uitgehard en op sterkte gekomen. Het beton wordt door zo’n 8000 vrachtauto’s (betonmixers) aangevoerd. Volgens Loef is het gewapend beton de meest economische oplossing voor de tunnel. Na het storten van de vloer volgen er volgend jaar nog 32 bouwkuipen. Totaal is er 130.000 kuub beton nodig. De Rottemerentunnel wordt 2.235 meter lang.
Is er door de aannemerscombinatie tevoren nog rekening gehouden met de flora en fauna? “Uiteraard ontkom je er bij zo’n project niet aan dat er natuurschoon moet wijken”, aldus Loef, “maar zoals je kunt zien zijn er bijvoorbeeld groene netten voor vleermuizen opgehangen, zodat deze hun oriëntatie niet kwijtraken. Er zal ook nieuwe groenvoorziening langs de snelweg worden aangebracht. En het tunneldak en de taluds worden ingericht met bomen en struiken; voor recreatiedoeleinden komen er weides.”

Mooi beroep

We praten even met een van de duikers, Desmond. Het blijkt dat een duiker maximaal zes uur ‘beneden’ mag zijn. In de praktijk komt het er op neer dat een duiker zo’n twee uur onder water blijft en daarna door een collega wordt afgelost. Bovengronds worden ze constant begeleid en in de gaten gehouden door twee collega’s. Desmond: “Na die twee uur onder water moet je de opgenomen stikstof weer uitademen”. Hij vindt dat hij een mooi beroep heeft gekozen. Ik ben ook marinier geweest en heb destijds al wat ervaring opgedaan. Mijn hobby was al sportduiken.” Als beroep oefent hij dit vak nu twee jaar uit. Vaak is het water heel troebel, zoals bij dit project en moet je op de tast en door aanwijzingen van collega’s je werk doen. De duikers krijgen vanaf de wal aanwijzingen en die zijn heel belangrijk om het werk goed te kunnen doen. Ieder jaar wordt Desmond medisch gekeurd. "We mogen tot maximaal 50 meter diep duiken, maar hier varieert het slechts van 0 tot 8 meter diep”, zegt hij nuchter. Hij heeft nu even gelegenheid om een ‘boterhammetje’ te eten, want dat moet je uiteraard bijhouden. De aanleg van de nieuwe verbindingsweg tussen de A13 en de A16 vordert gestaag, maar voordat het hele project klaar is, zitten we al in 2025. Het duurt dus nog even. Een enorm project, waarbij je bewondering krijgt voor de kennis en kunde waarmee het gerealiseerd wordt en waarbij kwaliteit en veiligheid voorop staan.