Maximale inzet gladheidsbestrijding

Lansingerland - Medewerkers, aannemers en ingehuurde boerenbedrijven zijn de afgelopen dagen met man en macht bezig geweest het wegennet in Lansingerland op orde te brengen. Maandag eind van de middag was er 90 ton zout gebruikt, vertelt Dennis Zegers, gladheidscoördinator van de gemeente Lansingerland.

Zaterdag aan het begin van de avond werd begonnen met het preventief strooien van wegen en fietspaden in onze gemeente. "Om het startmoment te kunnen bepalen, wordt gekeken naar het weer. Als je te vroeg gaat rijden, wordt het zout van de weg gereden. Ben je te laat dan ligt er al een laagje sneeuw. Na alle informatie te hebben ingewonnen, werd er zaterdag vanaf 18.00 uur begonnen. Later ging het sneeuwen en werd er geschoven. Als er zoveel sneeuw valt, heeft zout strooien niet zoveel zin meer", aldus Zegers.
Doordat er weinig op de weg gereden werd en de sneeuw vastvroor, ontstonden er zondag ijsplaten, zowel op de wegen als op de fietspaden. "De avondklok en het feit dat het zondag was, spelen ook geen gunstige rol. De wegen worden weinig gebruikt en het zout kan z'n werk niet meer doen. Door de sneeuw-/ijslaag er overdag af te halen, worden de wegen langzaam weer begaanbaar, maar dat vraagt tijd."
Bij een (preventieve) ronde worden eerst de hoofdroutes en de doorgaande fietspaden gestrooid. "De woonwijken en de recreatieve fietspaden zijn als het nog nodig is als laatste aan de beurt. Met deze hevige omstandigheden zullen er deze week van lieverlee boerentrekkers met een schuif door de wijken gaan, maar de prioriteit ligt bij het hoofdwegennet en de doorgaande fietspaden, zoals de routes naar omringende gemeenten, winkelcentra en scholen. We zijn wettelijk verplicht binnen drie uur de hoofdroutes gestrooid te hebben. Daarom worden er prioriteiten gesteld."
De laatste tijd stellen inwoners vragen bij het niet strooien van smalle fietspaden in de gemeente Lansingerland.
"Omdat we wettelijk verplicht zijn binnen drie uur de vooraf vastgestelde routes te hebben gestrooid, worden de wagens waarmee we de weg opgaan steeds groter en zwaarder. Voor een smal fietspad langs de Julianalaan en de Berkelseweg is de wagen te groot en kan er niet gestrooid worden. Fietsers dienen dan gebruik te maken van de rijbaan of in het geval van de Berkelseweg van het fietspad aan de overkant. Dat is niet de meest gewenste situatie, maar het is op dit moment niet anders. Ook op de Oosteindseweg bijvoorbeeld, waar geen fietspad is, rijden fietsers op de weg. Weggebruikers dienen bij gladheid rekening met elkaar te houden. Uiteraard zijn we wel bezig met het oplossen van dit probleem. Zo zal bij de herinrichting van het wegennet hiermee rekening worden gehouden."

Deze week

Het blijft winters weer. Alhoewel de sneeuwkansen afnemen, neemt de kou toe. "De op het wegdek liggende sneeuw die door het schuiven en het gebruik van zout papperig wordt, vriest 's nachts weer aan. We zullen er alles aan doen om overdag steeds meer sneeuwlagen van de weg af te halen. Dit gebeurt voor en na de spits", aldus Zegers die na een dienst van dertien uur een nachtje rust kan nemen. En dat geldt ook voor zijn collega's die vele uren achtereen op de weg zitten om het voor u en mij veilig te maken. "De veiligheid geldt echter ook voor de strooiploegen. Je hebt rekening te houden met rusttijden anders komt de veiligheid in het geding."