Aangescherpte zienswijze op Ontwerp-Luchtvaartnota

Lansingerland - In nauw overleg met alle politieke partijen heeft de gemeenteraad een aantal aanscherpingen en toevoegingen gedaan om de concept-zienswijze, die het college van b. en w. Lansingerland al heeft opgesteld in reactie op de Ontwerp-Luchtvaartnota 2020-2050, nog duidelijker neer te zetten, toegespitst op de bijzondere ligging van onze gemeente ten opzichte van Rotterdam The Hague Airport (RTHA). De gemeenteraad heeft de zienswijze van 10 pagina's in de vergadering van 16 juli jl. vastgesteld en vervolgens aan minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat gezonden.

Freek J. Zijlstra

De gemeenteraad heeft de volgende 10 aandachtspunten benoemd en nadrukkelijk in de concept-zienswijze van het college verwerkt:
1. Zolang niet gestuurd kan worden op grenswaarden (leefomgeving, klimaat en veiligheid) moet het maximum aantal vliegbewegingen worden opgenomen.
2. Bij toekomstige vermindering van geluidbelasting en uitstoot van schadelijke stoffen door vliegtuigen, moet deze vermindering gelijkelijk verdeeld worden tussen de luchtvaartsector en omwonenden van het vliegveld.
3. Het verminderen van het aantal nachtvluchten op Schiphol mag, zowel ’s nachts, in de randen van de nacht (22-23 uur en 7-8 uur) als overdag, niet leiden tot toename van het aantal vluchten op RTHA.
4. De cumulatieve hinderlijke effecten van spoorlijnen, wegen en andere bronnen zijn relevant in de context van de luchthavens. Deze effecten moeten in samenhang worden bezien en worden meegewogen bij hinder en beperkende maatregelen.
5. Bestuurlijke overlegstructuren met gemeenten zouden (optimaal) benut moeten worden en waar nodig verder uitgebreid om van de gemeentelijke zienswijze kennis te nemen.
6. Het nieuwe Luchthavenbesluit zou in co-creatie met de buren, de politiek en andere belanghebbenden ontwikkeld moeten worden. Co-creatie gaat verder dan inspraak en adviseren.
7. De doelstelling om in 2070 volledig CO2 neutraal te vliegen, ligt heel ver weg. Met de huidige en toekomstige technologische en innovatieve mogelijkheden zou in 2050 al CO2 neutraal en duurzaam gevlogen moeten kunnen worden. Dat geldt ook voor de geluidsoverlast en de uitstoot van gevaarlijke stoffen, inclusief ultra fijnstof.
8. Er zou meer overleg tussen het bedrijfsleven/tuinbouwsector in Lansingerland en RTHA over de mogelijke waarde van het vliegveld voor de economische ontwikkeling in onze gemeente moeten zijn.
9. Hogesnelheidstreinverbindingen zijn goede alternatieven voor korte afstandsvluchten.
10. De uitbraak van COVID-19 maakt duidelijk de impact die de luchtvaart op het leefmilieu heeft, zichtbaar. De wens voor een verbeterde kwaliteit van de leefomgeving is onder de inwoners verder toegenomen. Dit kan van invloed zijn op de verwachte groeicijfers van de luchtvaart en dus is een herijking van de uitgangspunten en ambities vereist.