Yannik toont werk in (tijdelijk gesloten) Galerie Bleiswijk

Bleiswijk – Na de feestelijke opening van de veertiende expositie in Galerie Bleiswijk maakte De Heraut – zoals bij elke nieuwe expositie de gewoonte – met elke Lansingerlandse exposant een apart verslag van zijn of haar werk en werkwijze. Een verslag dat halverwege de duur van de expositie werd gepubliceerd. Ditmaal was dat Yannik. Het coronavirus gooide echter roet in het eten en ook de galerie (in elk geval tot 6 april) moest de deuren sluiten.

Trees Borkus-Henskens

Toch breken we niet met de traditie en krijgt Lansingerlander Yannik een plek in De Heraut. In de hoop en verwachting dat zijn werk nu of later weer in Lansingerland te zien zal zijn.

Jan van der Burg

De exposant werd geboren in Berkel en Rodenrijs als Jan van der Burg. “Maar daar zijn er meer van in Berkel, dus koos ik voor het pseudoniem Yannik. In mijn praktijk als grafisch ontwerper maakte ik al graag gebruik van professionele fotografie. Ik leerde er veel van topfotografen, techniek en vooral de belangrijke rol van licht. Daarbij was ik wel altijd gebonden aan strakke richtlijnen en fotografische topkwaliteit. In mijn vrije tijd probeerde ik daar los van te komen en een eigen kijk te ontwikkelen. Pas tijdens een sabbatical op mijn 50ste vond ik de tijd en de rust om meer te doen met mijn fotografische passie. De ervaring met de opkomst van digitale techniek en photoshop gaf me bovendien de vrijheid om de realiteit naar mijn hand te zetten en zo mijn eigen wereld te creëren. De camera zelf speelt daarbij voor mij een ondergeschikte rol. Veel van mijn werk is zelfs geschoten met een simpele mobiele telefoon. Wat voor iedere serieuze fotograaf een gruwel is zoals een onscherp beeld, een te grove korrel of een vervelende spiegeling omarm ik als een extra element dat voor magie kan zorgen in een kunstzinnig beeld of een creatieve fotocollage.”

Spannende composities

“Veel van mijn werk – ik noem het fotografiek – speelt zich af op de grens van water en land en kenmerkt zich door extreme details, ritmische structuren en spannende composities. De basis ervoor ligt meestal in opnames die ik maakte tijdens zeiltochten in Nederland, reisjes door Europa, Noord Afrika en China en ons jarenlange verblijf in Frankrijk en Spanje. Misschien wel typisch voor mijn eigenwijze manier van kijken is het werk ‘Likeur’ dat ook op deze expositie te zien is. Het voelt als mijn eerste ‘meester’werk.” Heel ver ingezoomd op een detail van het knalrode lakzegel op een Grand Marnier fles. Onscherp, schitterend, krachtig van kleur en contrast en spannend van compositie. En zo onherkenbaar dat het abstract wordt. Maar toch net zo magisch als het gloedvolle drankje uit de fles zelf. “Voor zo’n beeld kan ik warm lopen. Zo ook van de collagetechniek die ik hanteer bij het maken van portretten. Ik verzamel een aantal elementen die een persoon karakteriseren en combineer verschillende technieken tot een verrassend en veelzeggend beeld. En omdat het resultaat in eerste instantie een digitaal document is, is elk denkbaar formaat of elke uitvoering bespreekbaar.”
oor meer informatie: http://yannik.nl/kunst-thuis/portret/