Verkeersdrukte op de Jacob Marislaan

Bergschenhoek – Bewoners langs de Jacob Marislaan hebben ingesproken in de raadscommissie Ruimte. Na het nodige lobbyen bij een aantal politieke partijen werd de overlast die de weg veroorzaakt op de agenda van de vergadering van dinsdag 3 december jl. geplaatst. De gemeente had ter voorbereiding en beoordeling van de verkeerssituatie een dag lang metingen verricht. De situatie vraagt naar het oordeel van de commissie niet om maatregelen en de cijfers die wij later hebben opgevraagd onderbouwen dat oordeel. Wel zal de Jacob Marislaan bij de afwikkeling van verkeersstromen worden meegenomen in de mobiliteitsvisie die in 2020 wordt opgesteld.

Freek J. Zijlstra

Op 8 oktober jl. sprak de heer P. Schaeffer in over de verkeersoverlast die omwonenden van de Jacob Marislaan ervaren. Schaeffer is al sinds mei 2018 actief aandacht voor de verkeerssituatie aan het vragen. Dat was voor Jan Pieter Blonk (Leefbaar 3B), met steun van Mauriel van As (VVD), reden genoeg om het in een later stadium als bespreekpunt op de agenda te laten plaatsen.

Gevaarlijke weg?

Voorafgaand aan de vergadering van 3 december jl. vatte buurtgenoot de heer M. Beukman nog eens samen wat er speelt. De weg is volgens bewoners te druk en de snelheden zijn te hoog. De weg heeft vijf aansluitingen met de zuidelijk gelegen woonwijk en negen aansluitingen op noordelijk gelegen hofjes. Daardoor doen zich soms gevaarlijke situaties voor met hardrijdend doorgaan verkeer en afslaand verkeer. De weg heeft een parallelle ventweg en een apart fietspad, dat echter plotseling ophoudt en fietsers dwingt over te steken. Bewoners hebben zelf metingen verricht en komen op gemiddelde snelheden rond de 70 km/uur. Ze stellen voor een flitspaal te plaatsen, of vertragende obstakels in plaats van de rubberen drempels aan te brengen. De commissie Ruimte staat niet onwelwillend tegen het nemen van maatregelen om echt hoge snelheden in te perken. Extra obstakels sluiten echter niet aan bij de eisen waaraan een gebiedsontsluitingsweg moet voldoen.

Maatgevende snelheid

Door de gemeente zijn op een normale werkdag metingen verricht. Tussen de Verheullaan en de Rubenslaan werden tussen twee hofjes meetslangen gelegd. Het rapport van de gemeente vermeldt 6.654 motorvoertuigen gepasseerde voertuigen, waarvan 93,5% personenauto’s, middelzwaar verkeer 6% en zwaar verkeer 0,5%. De berekende maatgevende snelheid was 53 km/uur. De gemeente tekent aan dat een dergelijke weg ingericht is op het verwerken van 15.000 à 20.000 motorvoertuigen per etmaal. Ook wordt in het rapport vermeld dat er in de afgelopen vijf jaar geen geregistreerde ongevallen zijn. Bewoners spreken echter wél van ongevallen.
Wethouder Simon Fortuyn legde uit dat ‘maatgevende snelheid’ betekent dat 85% van de weggebruikers in dit geval niet harder dan 53 km/uur rijdt. Het maatgevende is de 85% van de totale populatie, niet de snelheid. De overschrijdende 3 km/uur komt overeen met de foutmarge. De commissieleden accepteerden de uitleg en blijkbaar ook dat daarmee 15% van de weggebruikers dan te hard rijdt.
Mauriel van As stelt toch meer handhaving voor. Door wat of wie is de prangende vraag. Want het plaatsen van een flitspaal kan wettelijk pas als er ongelukken zijn gebeurd, wisten Menno Duk (GroenLinks) en wethouder Fortuyn te vertellen. En er is te weinig capaciteit voor het uitvoeren van controles.

Heel langzaam of heel hard

We hebben bij de gemeente om precisering van de cijfers gevraagd. De gemiddelde snelheid, gemeten over alle gepasseerde voertuigen samen, blijkt 46,7 km/uur te zijn. Als 85% niet harder dan 53 km/uur rijdt en de gemiddelde snelheid 46,7 km/uur is, zal wellicht een aantal auto's beduidend langzamer rijden omdat er wordt afgeslagen naar een zijweg of hofje of men juist de weg op komt en snelheid gaat meerderen. Volgens de woordvoerder hebben de slangen waarmee de snelheden gemeten werden tussen twee hofjes gelegen. 'Ieder hofje heeft vier woningen. Bij twee hofjes gaat het dan om acht woningen. Iedere woning genereert (landelijk) zo’n zes ritbewegingen per dag. In totaal voor de twee hofjes is dit 48. Dit is op het totaal 0,23%. Het klopt dat als je van/naar een hofje gaat, langzamer gaat rijden om af te kunnen slaan of in te kunnen voegen op de doorgaande weg. Op het totaal aantal voertuigen, dat over de Jacob Marislaan rijdt, is dit percentage klein', stelt de gemeente.
Uit de analyse van de meetgegevens blijkt dat 1,6% tussen de 60 en 70 km/uur rijdt, 0,2% tussen de 70 en 80 km/uur rijdt en 0,04% harder dan 80 km/uur rijdt.
We hebben voor de beeldvorming de aan ons verstrekte gegevens gemakshalve in een staafdiagram met normaalverdeling weergegeven. Hoe dan ook, de snelheidsverschillen tussen enkele tientallen auto's die dagelijks in- of uitvoegen en ruim honderd hardrijdende auto's kunnen groot zijn. Dat kan gevaarlijke situaties opleveren.