College volgt gemeenteraad met besluit over opvang ontheemde Oekraïners

Lansingerland – Het college van b. en w. heeft op dinsdag 21 juni jl. besloten de meerderheid van de gemeenteraad te volgen bij het advies om een kleiner aantal ontheemde Oekraïners op te vangen en die niet decentraal, maar op minimaal twee locaties in flexwoningen te huisvesten.

Freek J. Zijlstra

De burgemeesters van Vlaardingen en Lansingerland hadden zich op verzoek van Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond aangemeld om deel te nemen aan een proef voor grootschalige opvang in de orde van 1.000 tot 1.500 ontheemden. Daarbij was het idee bovendien een groot aantal spoedzoekers uit Lansingerland zelf ook tijdelijk in een flexwoning onder te brengen en zo meer maatschappelijk draagvlak te creëren. Tijdens de eerste uitwerking van de ‘business case’ bleek dat aantal gegadigden echter veel lager te liggen dan men dacht, waardoor een 50/50% invulling ter zijde werd geschoven.
De overgrote meerderheid van de gemeenteraad ziet een heel groot aantal ontheemden, die voor een groot deel selfsupporting moeten zijn, op een locatie ver buiten de dorpskernen helemaal niet zitten. Bovendien zou de druk op maatschappelijke voorzieningen z’n weerslag op eigen inwoners hebben.
Het advies was daarom: niet grootschalig, begin met een kleiner aantal (maximaal 300 personen) op minstens twee locaties. Op dit moment vangt Lansingerland al ongeveer 50 ontheemde Oekraïense kinderen op in de voormalige Rabobank en een 50-tal vrouwen met kinderen op locatie Wilderszijde naast het gemeentehuis. Met de totale opvang van 300-400 ontheemde Oekraïners draagt Lansingerland dan evenredig meer bij binnen de Veiligheidsregio en doet men wat nu kan en binnen de opvangmogelijkheden van onze gemeente ligt.
De gemeenteraad wil met de start van dit aantal op kleinere locaties eerst bekijken hoe goed uitvoerbaar die opvang is en houdt dan de mogelijkheid open om in een later stadium de aantallen verder uit te breiden als de situatie in Nederland daarom vraagt. Dat heeft ook alles te maken met de onvoorspelbaarheid van het verloop van de oorlog en op welke termijn begonnen kan worden met de wederopbouw van getroffen gebieden in Oekraïne.

Haken en ogen

In een brief aan de gemeenteraad licht het college van b. en w. toe tegen welke problemen aan wordt gelopen: de gronden in Bleizo-West zijn via een gemeenschappelijke regeling gezamenlijk eigendom van Lansingerland èn de gemeente Zoetermeer, het in korte tijd wijzigen van het bestemmingsplan voor dat gebied in ‘wonen’, en het feit dat de provincie Zuid-Holland daar eigenlijk windmolens wil plaatsen. Los daarvan, het bouwrijp maken, het aanleggen van nutsvoorzieningen en wegen, en het opzetten van dagelijkse voorzieningen zoals een school of supermarkt vergt meer tijd en inspanningen dan men in alle optimisme en daadkracht aanvankelijk dacht.
Burgemeester Pieter van de Stadt wees er wel op dat het overeind houden van meerdere locaties, hoe kleinschalig ook, een groot beroep doet op de inzet van vrijwilligers. Aan de andere kant, de urgentie van een menswaardige opvang blijft en de nood is onverminderd hoog.
Het college werkt de business case met de nieuwe kaders en besluiten verder uit. De gemeente Zoetermeer wordt bij het vervolg van het traject betrokken om zo mogelijk toch op Bleizo-West-Noord een kleine locatie in te richten, en de Provincie wordt om medewerking aan de pilot gevraagd. Er ontbreekt nog wel een definitieve toezegging van het Rijk om de kosten voor het realiseren van huisvesting te vergoeden. Lansingerland blijft kijken naar het idee van een mengvorm van ontheemde Oekraïners en woningzoekenden uit de eigen gemeente.
Naar verwachting zal de volgende versie van de business case eind deze zomer gereed zijn.