Robert van der Ouderaa stapt definitief op als bewonersvertegenwoordiger bij het VVP RTHA

Lansingerland – Omdat de conceptafspraken in het voorlopig pakket participatietraject (VVP) over het luchthavenbesluit voor Rotterdam The Hague Airport (RTHA) naar het oordeel van Robert van der Ouderaa volstrekt onvoldoende zijn, heeft hij besloten definitief een punt te zetten achter zijn beschikbaarheid als plaatsvervangend vertegenwoordiger namens inwoners van Lansingerland.

Enige tijd geleden schortte Van der Ouderaa zijn deelname aan het overleg uit onvrede op. Hij constateert dat hij sindsdien geen enkel overleg meer heeft gehad of van directe informatie is voorzien anders dan wat hij via publieke kanalen heeft ontvangen, waardoor hij achter de feiten aanloopt.
Zijn conclusie is dat het aantal vluchten waarschijnlijk omhoog zal gaan. Dat staat wat hem betreft haaks op waar hij voor staat. Hij wil vasthouden aan een maximum aantal vliegbewegingen met als referentiepunt startdatum 1 mei 2013 van de omzettingsregeling voor RTHA.
Van der Ouderaa veronderstelt dat minder lawaaiige vliegtuigen de geluidshinder onvoldoende zal doen afnemen. Immers, meer vliegbewegingen zijn voorzien en een bewoner die in een aanvliegroute woont zal een verschil van 1 of 2 decibel op een geluidsniveau van 80 decibel niet opmerken. Vooral niet in een woonomgeving waar het achtergrond geluidsniveau tussen de 35 en 45 decibel ligt, en het vliegtuiglawaai allesoverheersend zal blijven. De nieuwbouw locaties zoals Wilderszijde en Hoeksekade zullen direct worden geraakt door dat vliegverkeer. Die toekomstige bewoners zullen een grote mate van hinder door het vliegtuiglawaai en negatieve effecten op hun gezondheid ondervinden.
Het feit dat er in het VVP niets gedaan wordt aan de geluidsproductie van met turbopropellers uitgeruste hobbyvliegtuigen vindt Robert van der Ouderaan onbegrijpelijk. Met verwijzing naar onze zuiderburen denkt hij dat hobbyvliegers hun activiteiten alleen met fluisterstille toestellen zouden moeten uitvoeren.
Van der Ouderaa signaleert niet alleen een toename van het aantal KLM toestellen die overgeheveld worden vanaf Schiphol, maar ook het ontbreken van een actief milieubeleid door luchtvaartmaatschappijen en de verkeersleiding die vliegtuigen laten afbuigen over Lansingerland, ongeacht vertrekrichting of invloeden van de wind.
Samengevat, de inbreng van bewonersvertegenwoordigers draagt niet of onvoldoende bij aan het veranderen of verbeteren van de huidige situatie. De hinder van vliegtuigbewegingen in het luchtruim van Lansingerland kan alleen verminderd worden door een afname van vliegbewegingen bij RTHA, aldus Robert van der Ouderaa.