Herinrichting en opknapbeurt Bloemenbuurt komt dichterbij

Rodenrijs – Nu het einde van de opknapbeurt van de Vogelbuurt in zicht komt, worden de plannen voor de facelift van de oudere Bloemenbuurt rondom de Anjerdreef verder uitgerold. Afgelopen dinsdag 24 mei werden de definitieve plannen aan bewoners die daarin geïnteresseerd waren tijdens een inloopmeeting in de Pius X kerk gepresenteerd.

Freek J. Zijlstra

In juni 2018 ontvingen bewoners van de wijk, waarvan de eerste huizen alweer ruim vijftig jaar geleden gebouwd werden, een huis-aan-huis-brief waarin verteld werd dat de riolering vervangen moest worden en dat de op sommige plaatsen sterk verzakte straten opgehoogd en opnieuw bestraat zouden worden. Er werden onderzoeken naar de toestand van het grondwaterpeil gedaan, hoogtemetingen van verzakkingen werden verricht, de verkeersstromen en parkeersituaties werden bestudeerd en de hoeveelheid groen en de vernieuwing daarvan werd in kaart gebracht. Ook werd de ligging en kwaliteit van leidingen onder de loep genomen.

Toelichting

Afgelopen jaar werd in een aantal straten de riolering al vervangen, waarna de straten weer (tijdelijk) werden bestraat met oud materiaal. Op 7 december 2021 werd nog tijdens de naweeën van coronapandemie een digitale bewonersinformatieavond gehouden, waar de aanpassingen en conceptplannen voor de herinrichting werden gepresenteerd. Het was aanvankelijk de bedoeling dat bewoners tijdens een tweetal dagen kort inzage konden krijgen in de werktekeningen en die van commentaar konden voorzien. De concepttekening met toelichting op veranderingen ten opzichte van de huidige situatie was helaas vooraf niet huis-aan-huis verspreid.
Dat was ook nu weer het geval en dat was meer dan jammer, omdat de wijze waarop de presentatie van de herinrichtingstekeningen in de vergaderzaal van de Pius X Kerk getoond werden, niet de gelegenheid en ruimte bood om nu eens op je gemak details te bekijken en daarop een deskundige toelichting te vragen. Rondom een tekening staan met de mondelinge toelichting van een ambtelijke deskundige gaf hooguit ruimte aan een vijftal toehoorders, waarvan sommigen veel tijd vroegen om de situatie voor hun eigen deur optimaal uitgelegd te krijgen.

Rondje om de school?

Er is duidelijk wel geluisterd naar de kritische input van bewoners tijdens de eerdere digitale meeting en er is ook naar een aantal knelpunten in het conceptvoorstel gekeken. Opvallend is dat de voorgestelde totale afsluiting aan het einde van de Chrysantenhof ter hoogte van de Anjerdreef niet doorgaat. Het verkeer zou dan linksom de Chrysantenhof moeten vervolgen en rechtsaf over het laatste stukje van de Rozenoord alsnog de Anjerdreef op moeten rijden. Dat is een kruising die nog onoverzichtelijker is, vooral tijdens spitsuren waarop kinderen naar school gaan of weer naar huis gaan. Wel wordt de kruising Chrysantenhof / Anjerdreef versmald en overzichtelijker gemaakt. De snelheid op de Anjerdreef is – zoals het in de hele wijk zou moeten zijn – 30 km per uur. De snelheid van autoverkeer dat toch nog altijd kans ziet daar ter hoogte van de scholen harder te rijden, wordt er volgens de deskundigen uitgehaald door bij elke zijstraat een kruising op plateau aan te brengen. Het auto parkeren aan de Anjerdreef gebeurt haaks op de weg, aan de overkant van het scholencomplex.

Auto gaat voor fiets

De Chrysantenhof blijft eenrichtingsverkeer vanaf de Rozenoord, maar het autoverkeer van ouders die hun kinderen op de Chrysantenhof uit- of inladen wordt niet ontmoedigd. Sterker nog, fietsende kinderen maken vanaf de Rozenoord samen met het autoverkeer gebruik van datzelfde eerste gedeelte van de Chrysantenhof. Daar verandert de aanleg van een fietspad over het schoolplein en gedeeltelijk op de Chrysantenhof niets aan.
Komende vanaf dat schoolplein richting Anjerdreef moeten fietsende kinderen het autoverkeer op de Anjerdreef kruisen. Onbegrijpelijk dat de ruimte die de Anjerdreef biedt niet is gebruikt voor de aanleg van een fietspad. Wel wordt met geld uit een speciale subsidie alsnog het fietspad langs de Metrolijn-E doorgetrokken, maar dat heeft niets met de herinrichting van de woonwijk te maken.

Zelf ophogen

Er zou extra groen komen, maar vooralsnog verdwijnen het groen en de bomen aan de Chrysantenhof. De parkeervakken in de wijk worden niet klimaatadaptief bestraat met regen-doorlatende en vergroende stenen omdat er volgens deskundigen voldoende groen in de wijk aanwezig is. Het ontgaat die deskundigen zeker dat veel (nieuwe) bewoners inmiddels hun tuin aan de straatkant versteend hebben.
Een tweede overzichtskaart liet in detail de hoeveelheden zien waarmee straten opgehoogd zullen worden. Op sommige plaatsen niet meer dan 10 cm, op andere plaatsen wel tot 40 cm. Dat is zelf in te schatten aan de dorpelhoogte van de voordeur. Een aantal bewoners zal de voortuin dan ook moeten ophogen en herstraten. De gemeente doet dat slechts tot 1 meter vanaf de erfgrens.
Waarschijnlijk gaat Stedin het elektriciteitsnet in de wijk vernieuwen, maar het is onduidelijk of dat op tijd gebeurt of dat straten en trottoirs gedeeltelijk later weer open moeten.
Als de materialen op tijd geleverd worden zal er in het derde of vierde kwartaal van 2022 met de definitieve herinrichting van de woonwijk gestart worden.