Leerlingen De Blesewic ontdekken waar hun toekomst ligt

Uit de school, de wereld in

Bleiswijk - Bij Melanchthon De Blesewic gaat lesgeven verder dan louter ´in de schoolbanken zitten´. Het onderwijs van de christelijke mavo-havo in Bleiswijk is erop gericht leerlingen ook uit de school en de wereld in te krijgen. Op die manier willen ze de leerlingen de wereld waarin hun toekomst ligt laten ontdekken.

Arie van Driel

Anders gezegd: op De Blesewic verkennen de leerlingen de wereld en hun toekomst. Het zogenoemde World Experience-programma begint in de klassen 2 en 3. De leerlingen volgen twintig weken lang een verdiepend programma. Daarnaast krijgen zij les van gastdocenten, bezoeken bedrijven en maken kennis met vervolgopleidingen. Ondertussen zoeken zij antwoord op vragen als ´Wat wil ik ontdekken en doen?´ en ´Waar wil ik meer over leren?´ Vragen die niet uitsluitend op school kunnen worden beantwoord.

Stageplekken

Vestigingsdirecteur Jaimie de Jongh: "Er zijn diverse manieren om leerlingen de wereld te laten ontdekken. Eén daarvan is bijvoorbeeld het realiseren van stageplekken voor leerlingen uit de bovenbouw bij bedrijven in de regio gericht op de profielen die leerlingen volgen, denk aan economie en maatschappij of natuur en techniek. Op die manier doen de leerlingen ervaring op, krijgen zij contact met de buitenwereld en ontstaat er als vanzelfsprekend een verbinding met het bedrijfsleven."
Vorige week moesten leerlingen de school letterlijk uit, de gymzaal namelijk. Wegens de schoolexamens van de examenklassen konden de overige leerlingen geen reguliere lessen lichamelijke opvoeding volgen. En daar werd een mooie oplossing voor bedacht in de lijn van overige sportactiviteiten die De Blesewic organiseert. Leerlingen maakten kennis met de nieuw opkomende sport padel. Dit is een nieuwe, uit Mexico naar Europa overgewaaide hippe maar behoorlijk intensieve sport met een vrij laag instapniveau.

Inzicht

Jaimie de Jongh: "Omdat er vier spelers tegelijkertijd op de baan staan, is het sociale aspect automatisch aanwezig. De leerlingen moeten het samen doen. Daarnaast vraagt de sport om tactisch inzicht en handigheid. Daar krijgen zij al spelend ook mee te maken."
Mark Schuur, leerjaarcöordinator bovenbouw mavo-havo en docent bewegingsonderwijs: "Vorig schooljaar konden onze leerlingen omwille van de coronamaatregelen weinig aan sport doen. Vanaf het begin van dit leerjaar kunnen wij hen echter weer lekker laten bewegen. Hierbij willen wij hen, als onderdeel van ons World Experience-programma, de kans bieden zich te oriënteren op nieuwe uitdagende sporten."

Alternatief

Op de zes gloednieuwe padelbanen van Padelife Rottemeren aan de Kooilaan in
Bleiswijk, vonden Mark en zijn collega Vince Luijken in samenwerking met Padelife-locatiemanager Boy Brons, een goed alternatief voor de gymles.
Op de padelbanen die eind vorige week voor het publiek open zijn gegaan, beten de
brugklassers op een vroege maandagmorgen hoor- en zichtbaar enthousiast het spits af. Onder wie Sem (12) en Sven (12).
Sem: "Dit was weer eens wat anders dan bokspringen of in een touw klimmen wat wij normaal tijdens de gymlessen doen. En het ging ook best wel goed."
Klasgenoot Sven, net als Sem voetballer van TOGB uit Berkel en Rodenrijs: "Ik vond het wel leuk om padel te spelen, maar niet langer dan een uurtje. Nee. Ik word er geen lid van. Al speelde ik wel lekker."