Hinderlijke en soms gevaarlijke fietsomleidingsroutes door aanleg A16 Rotterdam

Rodenrijs – In de directe omgeving van Rodenrijs zijn in één oogopslag de gevolgen van de aanleg van de A16 Rotterdam te zien. Onvermijdelijk veroorzaakt dat (tijdelijke) omleidingen voor het autoverkeer, maar nu blijken de gevolgen voor het lokale fietsverkeer ineens veel groter te zijn dan tevoren was afgesproken. Inwoners Alex Gellweiler en Inez Houwen, die nog steeds deelnemen aan de bewonersavonden van Rijkswaterstaat, zitten op het vinkentouw en vragen om snelle aanpassingen.

Door Freek J. Zijlstra

Honderden fietsers, waaronder veel scholieren die dagelijks vanuit Rodenrijs over de Zwarteweg richting Schiebroek willen, worden plotseling geconfronteerd met een forse en langdurige omleiding. Met een aankondiging van een regel in een advertentie van Rijkswaterstaat en anderhalve regel in de Gemeenteberichten van De Heraut zijn de lezers van onze krant geattendeerd op deze afsluiting. Daaruit blijkt dat de Zwarteweg in beide richtingen afgesloten blijft tot en met 5 augustus 2022 (!). Daarin schiet de gemeente en bouwcombinatie De Groene Boog ernstig tekort; inwoners hadden veel beter geïnformeerd kunnen worden via een duidelijke en ruim te voren geplaatste advertentie. Ernstiger nog, de omleidingsroute (1250 meter extra) kost behoorlijk veel extra tijd en inspanning.
Wil men via Bonfut / Wildersekade richting Hillegersberg gaan - en dat zijn vele scholieren die bijna dagelijks van deze fietsroute gebruik maken - dan moet daar de komende twee jaar een nog grotere hellingproef over een bochtig en donker parcours genomen worden, waarna vervolgens ook nog een risicovolle oversteek over de Ankie Verbeek Ohrlaan (AVO-laan) moet worden gemaakt.

Onveilige route AVO-laan

Voorheen moesten fietsers vanaf de Wildersekade twee fietsveilige hindernissen in de vorm van een verkeerslicht nemen om de N209 en de AVO-laan te kunnen oversteken. Hoe kom je nu op een veilige manier van Lansingerland naar Rotterdam-Schiebroek? Volgens Alex Gellweiler is dat bijna onmogelijk: “Wij vinden het bijzonder zorgelijk dat er vanaf de Wildersekade een ‘fietspadspaghetti’ is aangelegd om naar de AVO-laan te komen. Deze omleiding is niet voorzien van verlichting, is veel te lang, en vanwege de gelijkvloerse en ‘onbewaakte’ kruising zonder autoverkeer remmende maatregelen bij de hockeyvelden, waar automobilisten in totale verwarring kunnen geraken, bovendien gevaarlijk! Waar fietsers voorheen de AVO-laan overstaken met verkeerslichten en goede verlichting, moeten de fietsers het nu zonder verkeerslichten en verlichting doen, waarbij het voorbijrazende autoverkeer ook nog voorrang heeft op het fietsverkeer. Omdat het geen recreatief fietspad is en het fietspad nu veel bochten en hoogteverschillen kent, is het vanuit verkeersveiligheid én sociale veiligheid een voorwaarde om verlichting aan te brengen langs het fietspad.”

Omleiding Zwarteweg

Inez Houwen vervolgt: “Het alternatief om in Schiebroek te komen is gebruik te maken van de Zwarteweg, maar dit goed verlichte fietspad blijkt ineens gelijktijdig afgesloten te zijn. De omleiding is onduidelijk, slecht bewegwijzerd en loopt via de op dit moment voor autoverkeer afgesloten Landscheiding. Ter hoogte van de Landscheiding omzeilen de auto’s de blokkade van de weg door via de berm het fietspad op te rijden. Die auto’s kun je dus zomaar tegenkomen terwijl je tussen de bouwhekken doorfietst, waar blijf je dan? Nu is het ’s morgens nog licht en wordt het ’s avonds pas na half acht donker. Dit wordt met de wintermaanden voor de boeg een probleem voor alle fietsers, met name scholieren die van deze routes gebruik moeten maken. De gemeente Lansingerland propageert het gebruik van de fiets voor woon- , werk- en schoolverkeer, maar laat deze omleidingen wel op deze wijze aanleggen. Weliswaar bevinden de omleidingen zich op Rotterdams grondgebied maar ze treffen vooral de burgers van Lansingerland. Wij hebben de projectorganisatie van De Groene Boog daarover vragen gesteld welke mondeling beantwoord zijn. Daar maak ik uit op dat zij de situatie niet bijster hoog op lijken te nemen. De prioriteit lijkt vooral te liggen bij het aanleggen van ‘een prachtige weg die je niet ziet, hoort of ruikt’ maar daar wordt de fietser nu de dupe van en dat is geen aanmoediging om de auto wat vaker te laten staan! Geef de fietser meer prioriteit!”
Jan Caesar van de Fietsersbond Lansingerland wijst er in een commentaar op dat een alternatieve en kortere omleiding over het nog te voltooien fietspad in de Vlinderstrik zou kunnen gaan en dan via een tijdelijke fietsersbrug over de noodweg van de HSL terug naar de Adrianalaan.

Wij hebben Rijkswaterstaat en De Groene Boog een reactie op bovenstaande gevraagd.
Communicatieadviseur & persvoorlichter Esther de Graaf maakt duidelijk dat de zorgen van bewoners echt serieus genomen worden en dat er waar mogelijk maatregelen genomen worden om verbeteringen door te voeren.

Maatregelen bij AVO-laan

De Graaf schrijft: ‘De fietsoversteekplaats AVO-laan ter hoogte van de Hazelaarweg is meerdere keren als voldoende veilig beoordeeld en goedgekeurd door verkeerskundigen, veiligheidsadviseurs, de verkeerspolitie en de gemeenten Rotterdam en Lansingerland. We zijn echter ook bekend met de zorgen die leven over de veiligheid van fietsers op de nieuwe rotonde bij de AVO-laan/N209. Om tegemoet te komen aan de zorgen die leven, hebben we in goed overleg met de bewoners, de gemeente Rotterdam en Rijkswaterstaat en De Groene Boog een aantal aanvullende maatregelen uitgevoerd. Zo zijn er waarschuwingsborden en markeringen op de weg, zogenoemde bliksemschichten, geplaatst om de attentiewaarde voor de fietsoversteekplaats bij automobilisten te verhogen. In aanvulling daarop is de verkeerssituatie ter plekke gedurende twee weken gemonitord met behulp van een observatiecamera. Over enkele weken zal de analyse van de beelden beschikbaar zijn voor beoordeling door het eerder genoemde team van verkeerskundigen, veiligheidsadviseurs en de verkeerspolitie. Zij bekijken dan of en welke aanvullende maatregelen eventueel genomen kunnen worden.’

Alternatieve routes Zwarteweg

De omleidingen in verband met afsluitingen van de Zwarteweg waarvan fietsers gebruik kunnen maken voldoen aan de daaraan gestelde eisen schrijft mevrouw De Graaf in haar reactie: ‘Naast de openstelling van de nieuwe rotonde is onlangs ook het fietspad Zwarteweg afgesloten en een omleidingsroute ingesteld voor de periode van ongeveer 1 jaar. Rijkswaterstaat en de Groene Boog begrijpen dat deze afsluiting - in combinatie met andere omleidingsroutes – zoals die bij de nieuwe rotonde Ankie Verbeek Ohrlaan-N209 een flinke impact heeft op fietsers die dagelijks gebruik maken van deze routes om naar school, werk of sportvereniging te gaan.
In tegenstelling tot de brede communicatie bij de nieuwe rotonde bij de Ankie Verbeek-Ohrlaan is over de omleiding bij de Zwarteweg helaas minder breed en korter van tevoren gecommuniceerd. In nauwe afstemming en met goedkeuring van de gemeenten Lansingerland en Rotterdam is de omleidingsroute via de Landscheiding het enige beschikbare alternatief gebleken. Omdat de route in het buitengebied ligt, zijn er niet veel mogelijkheden voor alternatieve routes voorhanden. Naar aanleiding van de reactie van de Fietsersbond hebben we de suggesties voor een duidelijkere bewegwijzering inmiddels overgenomen en deze worden of zijn inmiddels uitgevoerd. Wat betreft de vraag over de verlichting, de omleidingsroute via de Landscheiding betreft een bestaand fietspad in beheer bij de gemeente Rotterdam, waar tot nu toe geen verlichting aanwezig is. De suggestie van de Fietsersbond om een kortere route over de HSL calamiteitenweg te gebruiken is helaas geen optie om veiligheidsredenen vanuit de spoorwegbeheerder.
Het fietspad is één van de vier noord-zuidverbindingen voor fietsers tussen Lansingerland en Rotterdam, naast de Ankie Verbeek-Ohrlaan, Landscheiding en de Oude Bovendijk. De Zwarteweg is afgesloten nadat we een nieuwe ongelijkvloerse kruising onder de N209 hebben gerealiseerd bij de Verlegde Oude Bovendijk. Fietsers kunnen op deze locatie sinds 13 september gebruikmaken van een tunneltje onder de N209 door, naar de Landscheiding. Voor een deel van de fietsers die van de Zwarteweg gebruikt maakten, kan deze route een goed alternatief zijn.’