Nienke Flutsch:

“Het proces voor de locatie van woonwagencentrum Bosland verloopt allesbehalve soepel”

Lansingerland – Het wil maar niet vlotten met het nemen van een gezamenlijk besluit over de toekomst van woonwagencentrum Bosland. De hakken staan van beide kanten in het zand en trekken steeds diepere sporen. Hoe moet deze langlopende kwestie naar tevredenheid worden opgelost? We maakten de balans op en luisterden nog eens naar het verhaal van bewoners.

Freek J. Zijlstra

De locatie van woonwagencentrum Bosland is al sinds 1969 in gebruik. In 1994 verhuisde de gemeentewerf naar locatie Bosland. Er was een procedure bij de Raad van State voor nodig om de locatie in 2015 in bestemmingsplan Oosteindsepolder / Warmoeziersweg op te nemen. In 2019 vond een woononderzoek plaats waaruit de noodzaak voor een andere of verbeterde locatie bleek.

Nog on speaking terms

Nienke Flutsch sprak op 15 september 2020 de gemeenteraadscommissie Ruimte toe. Haar geduld was toen al op. Zij hekelde de woon- en leefomstandigheden, wees op toegenomen bedrijvigheid in het gebied en de onveilige situaties voor voetgangers en fietsers. Bewoners van het woonwagencentrum ondervinden veel geluids- en milieuoverlast door het afvalbrengstation. “De gemeente verzaakt haar zorgplicht en blijft in gebreke bij het realiseren van een alternatieve locatie,” aldus Nienke Flutsch.
Burgemeester Pieter van de Stadt zei toen: “Het woonwagencentrum heeft dringend een grote opknapbeurt nodig. De ligging naast Renewi is bepaald niet wenselijk. Het duurt (te) lang omdat er een koppeling wordt gemaakt met het Bosland-dossier. Het college heeft inmiddels een voorstel gepresenteerd. Dat gaat nu naar de gemeenteraad. Dan zal er duidelijkheid voor de bewoners komen en kan men aan de slag gaan.”
Commissie Ruimte sprak op dinsdag 10 november 2020 al over de plannen voor verplaatsing en nieuwbouw van een afvalbrengstation en de herinrichting van Bosland. Besloten werd tot verplaatsing van het afvalbrengstation. De besluitvorming over de herbestemming van Bosland en eventuele verplaatsing van het woonwagencentrum wilde de commissie hiervan loskoppelen. De Gebiedsvisie Bosland werd doorgeschoven totdat een nieuw afvalbrengstation gerealiseerd zou zijn.
Nienke Flutsch verklaarde wéér niet betrokken te zijn bij de plannen. “Alles wordt achterstevoren uitgevoerd. Wij worden als laatsten geïnformeerd en tussentijds niet gehoord. Wij zijn toch primair belanghebbenden?! Zo wordt ons vertrouwen in de lokale overheid opnieuw geschonden.” Simon Fortuyn, projectwethouder voor de ontwikkeling van Bosland, zegde toe begin december 2020 in gesprek te gaan met de bewoners van het woonwagencentrum.

Op 29 juni 2021 meldde het college van b. en w. aan de gemeenteraad dat er een locatieonderzoek is. Er zijn 11 locaties onderzocht, waaronder 5 locaties die door de bewoners zelf zijn aangedragen, inclusief de huidige locatie. Een extern adviseur met expertise op het gebied van huisvesting van woonwagens werd geraadpleegd. Volgens het college blijven er twee kansrijke locaties over: een gemeentelijk perceel aan de Hoeksekade en de huidige locatie aan de Bosland. Beide locaties zijn ook als voorkeurslocatie genoemd door de bewoners zelf. Die moeten unaniem een keuze maken, vindt het college. Daarna zullen omwonenden en ondernemers rondom de gekozen locatie gehoord worden en zal er een raadsvoorstel worden geformuleerd.

Vastgelopen overleg

Het college reageerde op 10 september jl. op een brief die bewonersvereniging Viatorem op 30 augustus jl. stuurde. Het college concludeerde daaruit dat het bewoners niet is gelukt een unanieme keuze te maken. Negen bewoners, verenigd in Viatorem, willen wel verhuizen maar drie bewoners willen dat niet. Het college blijft echter op het standpunt om één woonwagenlocatie Bergschenhoek te realiseren. Omdat de locatie Bosland volgens het college de meeste mogelijkheden biedt om tegemoet te komen aan de wensen van àlle bewoners, bereidt het college een raadadvies voor om de woonwagenlocatie op de huidige plaats te houden.
En passant constateert het college dat de samenwerking met bewoners niet voorspoedig verloopt. Er is geen vertrouwen in het college. Het lukt niet om tot een gezamenlijk draagvlak te komen. Vervolgens schrijft het college dat het daarom niet meer zal reageren op vragen en opmerkingen van bewoners en ook geen vergaderingen meer zal initiëren. Gezien het uitblijven van overeenstemming tussen de bewoners neemt het college actief de regie in dit proces, waarin conform wet- en regelgeving met respect voor de woonwagencultuur een locatie gerealiseerd zal worden. In verband met de zorgvuldigheid verwacht het college daarvoor enkele maanden nodig te hebben.

Het verhaal van de betrokkenen

Wat is er tussen 30 augustus en 10 september jl. gebeurd? Waarom kiest het college nu voor herontwikkeling op de huidige locatie? Waarom wordt het overleg van de kant van het college eenzijdig afgebroken? Vragen waarop oppositiepartijen WIJ Lansingerland, D66, GroenLinks en PvdA onder andere antwoorden willen tijdens de vergadering van commissie Ruimte op 5 oktober jongstleden.
Nienke Flutsch, voorzitter van Viatorem, zal dan weer inspreken. Wij spraken met haar en medebestuursleden Elly Bauer en Maikel Bauer.
Nienke: “Op 8 juli jongstleden hebben we met de meeste bewoners een gesprek op het gemeentehuis gehad en daar werden we aan de hand van een matrix geïnformeerd over de resultaten van het locatieonderzoek. We weten niet hoe dat rapport tot stand is gekomen. Wel dat het een bureauonderzoek binnenshuis was. Het geeft ons geen duidelijkheid op welke locatie er welke mogelijkheden zijn volgens de geldende wet- en regelgeving. Wij vragen al lang om duidelijkheid. We vragen om een plan voor locatie Bosland en Hoeksekade, dan kan er een juiste afweging worden gemaakt. Eigenlijk alle belangrijke zaken die je moet weten voordat je bijvoorbeeld een huis of auto koopt. Toen werd door de wethouder gezegd dat alle bewoners unaniem tot een locatiebesluit moesten komen. En dat is het punt. Niet alle bewoners willen weg uit Bosland. Een paar bewoners vinden het wel goed zo en willen alles laten zoals het is.”

Heeft dat te maken met de verplaatsing van het autobedrijf en de opstal voor paarden?

Elly: “Nee, dat is een misvatting. Tot de negen personen die weg willen, horen mijn man en zoon met het autobedrijf en mijn zwager met de paarden. Naar de locatie aan de Hoeksekade kan de ‘paardenbak’ wel mee omdat het recreatiegebied is. Het autobedrijf kan niet mee, en dat moet dan naar een bedrijventerrein of zou op Bosland kunnen blijven. Maar aan die invulling zijn we nog helemaal niet toe gekomen, omdat de gemeente pas nà de locatiekeuze tot een verdere invulling wil komen.” Nienke: “En dat is de hele tijd het probleem! Voor ons is het zo belangrijk dat we informatie over de locatie inrichting hebben en wat de toekomstige mogelijkheden zijn. Heb je eenmaal gekozen, dan zit je er voor je leven. Je kunt niet zomaar weer verkassen naar een andere plek zoals mensen die naar een ander huis gaan. Het struikelpunt is dat de gemeente de verantwoordelijkheid bij ons legt, en als wij niet tot een unaniem besluit komen, dan kiest het college een locatie. Dat lijkt nu inmiddels gebeurd te zijn. Er wordt blijkbaar al aan een raadsvoorstel gewerkt. We hebben geen idee hoe het komt dat het college nu opeens helemaal focust op de huidige locatie Bosland. In de Woonvisie 2021 werd Bosland overigens ook al genoemd als toekomstige locatie.”

Waar zit jullie pijn op dit moment?

Nienke: “De verantwoordelijkheid voor het maken van een keuze hoort niet bij ons te liggen. De gemeente hoort de wensen en het programma van eisen van alle bewoners mee te nemen, en dan afwegingen te maken op basis van een matrix van alle randvoorwaarden voor beide locaties die in beeld zijn. En dat met ons te bespreken. Maar dat weigeren ze te doen. Op dat punt loopt de burgerparticipatie helemaal vast. De gemeente trekt een eigen plan.”

Waarom willen jullie hier eigenlijk weg?

Nienke: “Het is een druk bedrijventerrein met maar één smalle toegangsweg, zonder voet- en/of fietspad en zonder verlichting. Als Renewi eenmaal weg is zal dat niet veranderen, ook al krijgen we meer ruimte.”

Waarom is de Hoeksekade een betere locatie voor jullie?

“Een betere leefkwaliteit en omgeving, niet midden tussen bedrijven, en je bent directer betrokken bij de bewoonde wereld en de voorzieningen van het dorp.” Veel mensen hebben toch het beeld dat woonwagenbewoners juist afgezonderd van de samenleving willen wonen? Elly: “Dat hoort wat ons betreft bij het verleden en de wijze waarop de lokale overheid een achteraf gelegen ruimte zocht, naast een groentestortplaats en compostering. Daarom vinden wij de Hoeksekade juist zo mooi, toch in een rustig gebied met een goed leefklimaat en dichterbij de samenleving.”

Waar staan jullie nu?

Nienke: “Vereniging Viatorem heeft de wethouder toch weer uitgenodigd voor een gesprek op 4 oktober. De gemeente wilde een agenda van bespreekpunten zien en dat toegelicht hebben, en dat hebben we gedaan. Daarna stelde de gemeente de eis om met iedereen tegelijkertijd in gesprek te gaan, anders zouden ze niet komen. Zo’n gesprek is niet gelukt en nu heeft de gemeente het gesprek afgezegd. We wachten af wat de gemeente gaat doen na de commissievergadering.” Maikel: “Wij moeten constant vechten voor onze rechten en dat maakt ons boos. Maar, we blijven vechten voor een toekomst op een locatie midden in een kwalitatief goede leefomgeving.”