TAJ-Zorg, een zorginstelling met meer aandacht voor de cliënt

Bergschenhoek– TAJ-Zorg is 14 jaar geleden opgericht door Jelka van den Baard. Met het idee dat de zorg anders kon, stopte ze in het verpleeghuis waar ze werkte en begon ze voor zichzelf. Waar ze eerst met een paar cliënten startte, heeft ze nu 15 werknemers in dienst en is TAJ-Zorg een succes.

Laura Dofferhoff

Jelka was het op een gegeven moment ontzettend zat om in een verpleeghuis te werken. Dertig jaar lang had ze er met veel plezier gewerkt, maar op een gegegeven moment was de koek op. Ze merkte dat de laatste jaren alles rondom de zorg belangrijker was geworden dan het echte zorgen zelf. “Ik had het gevoel dat ik veel meer bezig was met de administratie dan met echt zorg bieden. Cliënten verdienen juist die aandacht, die goede zorg en een luisterend oor. Ik wilde ze dat bieden en dacht: de zorg kan anders! Gewoon met veel meer aandacht.” Ze besloot te stoppen in het verpleeghuis en begon voor zichzelf. Jelka was enthousiast en zat vol ambitie, zo ontstond TAJ-Zorg. Jelka was niet de enige die vond dat het anders kon in de zorg, verschillende collega's uit het verpleeghuis waren het met haar eens en gingen met haar mee.

Meer aandacht

“Je kan zoveel voor mensen betekenen. Wij onderscheiden ons daarin, we hebben een vast klein team die meer voor de mensen over heeft. We waarderen onze cliënten enorm, juist omdat we zo klein zijn.” Het team van Jelka staat dichter bij de cliënten en heeft meer tijd voor ze. “Ik zal een voorbeeld geven, laatst zag een werknemer dat er bij een oudere cliënt zeep op was. Normaal gesproken doet een zorginstelling daar niks mee, dat behoort niet tot het takenpakket. Maar wij nemen het dan gewoon de volgende keer voor de cliënt mee. Halen we het gewoon wanneer we zelf onze wekelijkse boodschappen doen. Dát kleine beetje extra, wat voor ons niks voorstelt, betekent voor die mensen heel veel. En wij weten echt wel dat dat van de zorgverzekeraar niet mag, maar we doen het dan gewoon in onze vrije tijd. We zorgen en doen er ook een klein beetje vrijwilligerswerk bij." Op deze manier zorgt TAJ-Zorg voor dat extra beetje aandacht voor de cliënt.

Fijne werksfeer

Daarnaast merkt Jelka dat haar collega’s met meer plezier werken, omdat er minder druk op het werk zit dan bij grotere zorginstanties. “We willen eigenlijk heel graag nog personeel erbij, zodat we nog meer zorg kunnen bieden." Jelka geeft aam blij en dankbaar te zijn voor het goede sociale team dat ze heeft. “Iedereen helpt elkaar en dat is fijn. Maar er is nu zoveel vraag naar goede zorg dat we gewoon handen tekortkomen. Zorg is ook zo'n mooi vak. Ik hoop dat meer mensen dat inzien."
Wilt u meer informatie, wilt u lid van het team worden of zoekt u een stageplaats? U kunt dan een kijkje nemen op de website: www.taj-zorg.nl of u kunt mailen naar info@taj-zorg.nl .