Deze brief (Heraut 19 mei jl.) gaat toch uit van een aantal zaken die niet kloppen. Inderdaad ligt het vliegveld gedeeltelijk in een woonwijk. Maar bedenk wel dat een hoop huizen sowieso gebouwd zijn nadat het vliegveld is ontstaan op de huidige locatie. Het is niet correct het vliegveld daarvan de schuld te geven. Woningbouw en de locatie wordt door de gemeente bepaald. Als de gemeente bepaalt dat het rond een vliegveld komt, of bijvoorbeeld langs een snelweg, moeten de bewoners niet klagen over de bezwarende omstandigheden op de woonlocatie. Dat is een eigen keuze, zeker bij koophuizen. Het vliegveld ligt daar sinds 1956. Het grootste deel van de huizen bestond toen nog niet eens. De klagers zijn toch helaas vaak mensen die er zijn komen wonen toen het vliegveld er al lag. Betreffende het geluid, de vliegtuigen zijn tegenwoordig aanmerkelijk stiller dan vroeger. Los daarvan, het was destijds een polder genoemd de Zestienhovense polder, geen woonwijk dus. Overigens is de vraag of het vliegen duurder wordt door Corona. Concurrentie is heftig in de luchtvaart. En het zal zeker weer terugkomen op het niveau van vroeger. Feit is dat er gewoon vraag is naar een klein vliegveld zoals bij Rotterdam vanwege aanreistijd, economische belangen onder andere qua vestigingslocatie en het snelle doorstromen bij vertrek en aankomst in vergelijk met Schiphol. Trouwens, ik vind de huidige naam ook niets.

John van Gaarderen
Berkel en Rodenrijs