Los van of wat de heren stellen over elektrisch vliegen en synthetische kerosine vraag ik mij af of zij afdoende onderzoek hebben gedaan omtrent het voorbeeld van een B737-800 naar Madrid. Een B737-800 heeft een totale tankinhoud van iets meer dan 26000 liter. Echter zal dit nooit meegenomen worden op een vlucht naar Madrid. Madrid is ongeveer 2 uur en 30 minuten vliegen. Het verbruik ligt rond de 3100 liter per uur. Voor de vlucht is dus minimaal ongeveer 7800 liter nodig. Uitgaande van een hoger verbruik van start en landing en de wettelijke reserves en dergelijke even afgerond 10000 liter. Dan is 500 liter synthetische brandstof dus niet minder dan 2%. Een erg suggestieve gedachte omdat geen vliegtuig met volle tanks vliegt als het niet nodig is in het kader van brandstofbesparen. Ik verwacht toch van iemand die er verstand van schijnt te hebben dat hij een iets betere onderbouwing heeft om een goed beeld te geven. Wat er nu gebeurd is in feite verspreiden van onjuiste informatie en, bewust of onbewust, daarmee een verkeerd beeld te vormen. Overigens gaan zij uit van de huidige stand van techniek terwijl er veel ontwikkelingen gaande zijn. Dit is niet alleen qua brandstof, ook qua geluid. Maar daar moet je meer inside informatie hebben van de ontwikkelingen. Bedenk dat vliegtuigen al veel zuiniger en stiller zijn dan vroeger. Dat had men vroeger ook nooit gedacht. Ook motoren maken ontwikkelingen mee waar het gebruik van andere vormen van energiebronnen en geluidproductie meegenomen worden in de ontwerpeisen. En zo zijn er meer kanttekeningen bij dit artikel. Misschien zou een goed gesprek met lucht- en ruimtevaarttechniek een hoop verbeteren of beter onderbouwen aan het artikel.

John van Gaarderen
Berkel en Rodenrijs