Leerlingen rkbs Willibrord presenteren hun Grote Thuis Opdracht

Bergschenhoek - Ouders, grootouders en broers en zussen genoten woensdagavond 12 februari op rkbs Willibrord van de presentaties die de leerlingen van de groepen 8 over uiteenlopende onderwerpen gaven. Dit alles in het kader van de Grote Thuis Opdracht (GTO).

De 52 leerlingen vertelden over verschillende landen, de Stichting Jarige Job, eenzaamheid bij ouderen, de glastuinbouw, drop, de Formule 1, Wing Chung, de Tweede Wereldoorlog en nog veel meer.
De kinderen zijn in november begonnen met het kiezen van een onderwerp. Elke periode van ongeveer drie weken verstuurden zij een hoofdstuk over hun gekozen onderwerp naar hun juf of meester en kregen hier vervolgens feedback op. Uiteindelijk was het digitale werkstuk klaar en was er voldoende informatie verzameld om over te kunnen vertellen. Hierna gingen de leerlingen aan de slag met het ontwerpen van twee posters voor hun presentatie en richtten zij een presentatietafel in met daarop allerlei spullen die pasten bij hun gekozen onderwerp.

Informatiebronnen

Door deze manier van werken leren kinderen informatie te verzamelen via verschillende informatiebronnen (21st century skills). De leerlingen gingen naar de bibliotheek voor boeken, zochten op internet en bezochten een bedrijf, stichting, bakkerij, een glastuinbouwbedrijf en schreven zelfs bedrijven en organisaties aan om informatie te verkrijgen. Uiteindelijk resulteerde dat in mooie werkstukken en boeiende informatie die tijdens de presentatieavond met (groot)ouders en andere belangstellenden werd gedeeld.
De luisteraars waren enorm onder de indruk van wat de leerlingen over hun onderwerp wisten en hoe goed ze erover konden vertellen. Deze manier van presenteren en communiceren sluit mooi aan bij het voortgezet onderwijs, waar leerlingen regelmatig presentaties moeten geven. De kinderen vonden het jammer dat de avond alweer voorbij was. Zij genoten van het vertellen en gaven aan dat zij deze manier van presenteren heel leuk vinden.