Keuze toneelstuk niet altijd even gemakkelijk

Toneelvereniging ’t Foetligt trekt weer veel publiek met blijspel

Berkel en Rodenrijs - Waardering voor het feit dat toneelvereniging ’t Foetligt nog steeds ieder jaar de grote zaal van zalencentrum Rehoboth behoorlijk gevuld krijgt. Dat was ook vrijdag 8 en zaterdag 9 maart het geval. Deze keer presenteerde de vereniging een vrolijk blijspel onder de enerverende naam ‘Bruintjes Bier Bruist Beter’ van Jim Keulemans. Er kon weer een avond worden gelachen en dat is hard nodig als we de toestand in de wereld in ogenschouw nemen.

John Hofman

Voordat de avond van start ging bedankte regisseur Herman Veenman de man die vele jaren het licht en geluid heeft verzorgd (hij was er deze avonden al niet meer bij, red.), Jeroen van den Berg. Hij heeft te kennen gegeven dat hij er, na zoveel jaren, mee wil stoppen en dat het nu tijd was voor een nieuwe ‘geluidsman’. Vrijdag en zaterdag nam een dame, Lotte Overbeek, de honneurs waar en dat ging haar prima af.
Het is altijd moeilijk om een geschikt toneelstuk te vinden. De ene keer is het een klucht waarbij veelal flink kan worden gelachen en de andere keer een blijspel of thriller. Schrijver Jim Keulemans heeft vele toneelstukken op zijn naam staan en ook met dit stuk constateerden we, dat hij wat in zijn mars heeft. We, de wat ouderen onder ons, kunnen ons nog goed herinneren dat in onze ‘jonge’ jaren toneelverenigingen vaak een toneelspel opvoerden met een lach en vooral een traan. Het gebeurde dan vaak dat de hele zaal wat traantjes moest wegpinken en met rode ogen huiswaarts ging.

Zonder souffleur

Deze keer was gekozen voor een avondje ontspannen, lachen en relaxen, waarbij er veel waardering is voor al die mensen die de moeite nemen wekelijks de oefenavond te bezoeken en de rollen uit het hoofd te leren. Want ook hier geldt: hoe ouder we worden hoe meer moeite dat kost. ’t Foetligt lukt het nog steeds zonder souffleur in het bekende hokje vooraan op het podium te spelen. Dan moet je als speler soms improviseren als het even ‘stokt’ en dat kenmerkt de echte acteur. Namen gaan we deze keer niet noemen want iedereen, grote of kleine rol, deed zijn of haar best. Er was volop ‘beweging’ op het toneel, zodat het spel niet dood viel. De wanden waren vol gehangen met schilderijen, want het ging tenslotte over een kunstschilder en een bierbrouwer die wat hun werk betreft de rollen even omdraaiden, want de kunstschilder voelde zich beter thuis in de bierbusiness. Wat dat betreft besteedt ’t Foetligt veel aandacht aan een mooi decor en aankleding van het toneel.
Toch nog even één naam: regisseur Herman Veenman nam deze keer (wellicht vanwege te weinig mannelijke spelers?, red.), een flinke rol voor zijn rekening en zette een echte bierbrouwer op de planken. Misschien krijgt u, na dit verslag, wel zin om ook toneel te gaan spelen. Nieuwe leden zijn altijd welkom. Er is niets leukers om eens in de huid van een ander te kruipen en een keer niet jezelf te zijn!