RTHA weert voorlopig fossiele diesel op luchthaven

Rotterdam - Vanaf vorige week woensdag 11 mei start Rotterdam The Hague Airport (RTHA) met een pilot voor duurzame diesel en wordt fossiele diesel op de gehele luchthaven voorlopig geweerd. Minister van Infrastructuur en Waterstaat Mark Harbers heeft de pilot geopend door als eerste een speciaal brandweervoertuig, de zogeheten crashtender, te tanken met de duurzame diesel GoodFuels HVO100.

HVO100 (Hydrotreated Vegetable Oil) is een duurzame diesel op basis van waterstof behandelde plantaardige en dierlijke afval- en reststromen. Het wordt op kunstmatige wijze geproduceerd zonder gebruik te maken van fossiele grondstoffen. Het grootste voordeel van het gebruik van HVO100 brandstof is de CO2 reductie tot maar liefst 89% in vergelijking met gewone dieselolie. Daarnaast vermindert het ook de uitstoot van overige emissies zoals stikstof met 9% en fijnstof met 33%, wat bijdraagt aan de verbetering van de lokale luchtkwaliteit.
Wat deze pilot uniek maakt, is de schaal van de pilot en de samenwerking met alle luchthavenpartners. Er kan vanaf vandaag geen fossiele diesel meer getankt worden op het vliegveldterrein van RTHA. CEO Ron Louwerse van Rotterdam The Hague Airport is trots op deze samenwerking: "Het gaat om een pilot van drie maanden. We willen met deze pilot gecontroleerd alle verschillende voertuigen op een luchthaven testen. Als de pilot succesvol verloopt dan is dit een grote stap richting ons doel om grondgebonden activiteiten emissievrij te maken, maar nog belangrijker: dan maakt het voor andere luchthavens eenvoudiger om het ook in te voeren.”

Emissievrij 2030

RTHA heeft zich gecommitteerd om zich maximaal in te spannen voor het reduceren van grondgebonden emissies met als doel om in 2030 geen emissies meer uit te stoten. Waar mogelijk worden alle voortuigen vervangen door bijvoorbeeld elektrische voertuigen en in de toekomst wellicht waterstofvoertuigen.
Alleen in Finland en enkele luchthavens in Zweden is HVO100 al de norm. De fossielvrije HVO100 brandstof wordt geleverd door Schouten Olie als distributeur van GoodFuels Road & Rail Nederland. Mocht de pilot succesvol zijn, dan is de luchthaven voornemens om niet meer terug te keren naar fossiele diesel.