Het is genieten op het terras van Muller & Co

Berkel en Rodenrijs - De terrassen zijn weer open en lopen vol met gasten. Tot opluchting van de horecaondernemers die ieder op eigen wijze de verplichte coronasluiting invulden. Zo maakte brasserie en wijnbar Muller & Co van de stilte gebruik om de binnentuin in een waar mediterraan culinair paradijs te veranderen.

Arie van Driel

Het fascinerende aan het ondoorgrondelijke in het menselijk brein is dat het in tijden van tegenspoed borrelt van creatieve oplossingen. Zo ook in de hoofden van de mensen achter Muller & Co. Het resultaat: de in alle opzichten even fraai als bijzonder gerenoveerde binnentuin.
Door de coronamaatregelen moest de brasserie, wijnbar en binnentuin aan de Kerksingel in Berkel en Rodenrijs de deuren alles bij elkaar zeven maanden sluiten. In plaats van stilzittend te wachten op betere tijden, werd er nagedacht over hoe alle vierkante meter te benutten.
Sebastiaan ter Maaten - vliegende keep en één van de vele gezichten, zoals hij zichzelf omschrijft: "Vorig jaar viel alles op z'n gat en kregen wij zeven maanden de tijd om het antwoord te vinden op de vraag 'Welke kant gaan we straks op met de brasserie en onze binnentuin?' De brasserie is onze core-business, maar onze tuin met alle partijen en feesten, moest door corona anders benut worden. Op dat moment was de tuin ons tapasrestaurant, La Bodega. Wij besloten er een 2.0 variant van te maken, met een mediterrane menukaart. Die is, mede door de inbreng van de oude en de nieuwe chef, opnieuw kwalitatief verbeterd. Deze kaart heeft veel meer jeu en is ook verrassender."
Het moet gezegd: de menukaart past perfect bij de gerenoveerde binnentuin. Rotan meubels en botanische planten geven het restaurant de gewenste mediterrane uitstraling. Daarnaast kan het dak open en dicht.

Kraampje

Naast de renovatie bleef Muller & Co zijn gasten trouw en tegemoetkomen. Zo stond er op marktdagen een kraampje met 'koek en zopie'. In de weekenden was er de take-away-service.
Sebastiaan: "Dat zijn wij gaan doen omdat wij er voor onze gasten wilden blijven zijn. Om elkaar niet uit het oog te verliezen. Dat is goed opgepakt. De mensen hebben ons daarin enorm gesteund. Tijdens de kerstdagen hebben wij versieringen opgehangen. Gasten kwamen hun take-away in kerstsfeer afhalen. Wat door hen werd gewaardeerd. Naast kerstmis waren wij ook met Oud & Nieuw en op Koningsdag gesloten. Nu wij weer mogen, gaan wij dat straks dubbel inhalen. Beloofd.

Reuring

Voor ons als horecaondernemers was de hele situatie rond een gesloten zaak vreselijk. Datgene waar wij goed in zijn en wat jouw zaak ook maakt, dat zijn jouw gasten. En die waren er zeven maanden lang, niet. Misschien klinkt het zwevend en is het politiek correct wat ik nu zeg, maar mensen op je terras geeft je zaak reuring. Als horecaman geniet ik daar elke dag van. En dan zijn ze er niet en dat is best wel... Nee. Laat ik het netjes houden. Wij zijn tenslotte weer open en de zaken gaan goed. Al is het wel tijdelijk anders geworden. Voor de pandemie kon iedereen hier zomaar binnenlopen. Nu moeten wij de gasten bij de deur naar hun gezondheid vragen. En binnen wordt de anderhalve meter strikt nageleefd. Op die manier helpen ook wij om besmettingen te voorkomen. Muller & Co is wat dat betreft een veilige omgeving, voor zowel de gasten als het personeel."