Virtuele Thuiszorg:

Minder inzet zorg en toch grotere tevredenheid cliënt

Lansingerland/regio - Door slimme inzet van innovaties kan de thuiszorg toegankelijk blijven voor veel meer cliënten, zonder dat de kwaliteit of aandacht voor cliënten daaronder lijdt. Dat blijkt uit onderzoek naar de inzet van zogenaamde ‘Virtuele Thuiszorg’ van Lelie zorggroep in samenspraak met Vierstroom Zorg Thuis. Beide zorgorganisaties gingen in 2020 gebruik maken van innovaties in de thuiszorg.

Uit het onderzoek blijkt dat het gemiddelde aantal uren thuiszorg dat cliënten ontvingen binnen drie maanden met 38 procent daalde. Tegelijkertijd gaf 55 procent van de cliënten aan dat zij meer dan tevreden zijn over hun ervaren welzijn. Bijna driekwart van de cliënten zegt de voordelen van deze zogenaamde E-Health toepassingen te zien. 44 procent ervaart de zorg zelfs als beter dan voorheen, 27 procent vindt de kwaliteit gelijk, maar ervaart meer persoonlijke aandacht.
Hendrik Jan van den Berg, bestuurder bij Lelie zorggroep is blij dat de inzet van Virtuele Thuiszorg zijn vruchten afwerpt. “We zijn hiermee begonnen om de zorg toegankelijk te houden voor iedereen die dat nodig heeft. Door vergrijzing hebben steeds meer mensen zorg nodig, terwijl het aantal zorgverleners niet evenredig meegroeit. Onze eerste ervaringen met Virtuele Thuiszorg laten zien dat we met hetzelfde aantal mensen meer cliënten kunnen helpen en ook cliëntgericht kunnen blijven werken. Daar zijn we trots op.”

‘Durf wordt beloond’

“Dankzij de durf van organisaties als Lelie zorgroep en Vierstroom Zorg Thuis, in samenwerking met zorgverzekeraar CZ, is de basis gelegd voor een nieuwe manier van zorgverlening”, zegt Patrick Landsman van MobileCare. “Ze hebben als eerste zorgaanbieders in Nederland in de praktijk onderzocht wat de inzet van Virtuele Thuiszorg kan betekenen voor cliënten, mantelzorgers én zorgmedewerkers. Het concept slaat aan. Inmiddels gaan we richting de paar duizend gebruikers van Virtuele Thuiszorg.”
Susan Veenhoff, bestuurder bij Vierstroom Zorg Thuis (in de regio Midden Holland) is ook enthousiast: “We merken dat het onze cliënten helpt om langer op een prettige manier zelfstandig thuis te blijven wonen. Omdat we soms 24 uur per dag de gezondheid van onze cliënten helpen monitoren kunnen we al vroeg signaleren of er extra aandacht nodig is. Zo krijgt persoonlijke zorg een hele nieuwe invulling”.
Voor de medewerkers in de wijkverpleging betekent virtuele zorg een nieuwe dimensie in hun baan. “We begeleiden onze zorgteams uitvoerig in het werken met virtuele zorg-oplossingen en we merken dat zij deze nieuwe manier van werken ook omarmen. Zij zien dat de zorg voor de cliënten kwalitatief verbetert door het monitoren en meten op afstand en ten goede komt voor de gezondheid” zegt Bart Groen, regiomanager bij Vierstroom Zorg Thuis.