De heer Blonk wil, volgens het artikel in De Heraut van woensdag 4 maart, wel een ringbus in Lansingerland. Goed idee, meneer! Want we moeten in de dorpskernen kunnen komen met de bus, en naar het werk... Geweldig idee! Het idee om met de bus naar je werk te kunnen is een superidee. Daar was eerst het gewone OV voor, maar die laat het (misschien? met medeweten van dezelfde meneer, mijn gedachte!) vreselijk afweten. Kijk naar hoe de lijn 173 nu loopt. En naar het werk kom je sowieso niet met de bus, in het aller-, allerbeste geval rijdt er een bus LANGS industrieterreinen. Niet bus 173, die komt er niet eens meer in de buurt. Collega’s van mij, uit de richtingen metro E, en via Zoetermeer, en uit Bleiswijk die met 173 reisden, kunnen niet meer op hun werk op Prisma komen met OV. Ja, met een overstap op een bus met beperkte, 2 x per uur, dienstregeling. Dit kost ook weer extra geld, iemand heeft uitgerekend dat het 150 euro per jaar extra kost. Die auto is dus weer heel interessant. De mensen bij de RET, en alle instanties die met het OV te maken hebben, die lekker op hun kantoor zitten, airco aan, fijne auto voor de deur, die merken niet wat er speelt. Grafiekjes en evaluatietjes laten de echte wereld niet zien. Ik heb meerdere reacties gekregen op mijn protesten over lijn 173, en er kwam er niet een overeen met andere. Allemaal voor eigen parochie preken met echt idiote excuses waarom 173 anders moet rijden. Wat het idee van omkoperij en vriendjespolitiek alleen maar verstevigd. En geen enkele verklaring waarom bus 173 niet meer naar Prisma rijdt. Op het werk komen met OV gaat alleen als het kantoor of bedrijf naast het station ligt, of heeeeel dicht in de buurt. Bedrijventerrein Prisma breidt heel erg uit, maar voorzieningen voor het werkvolk, zoals parkeerplaatsen (want slecht OV) zijn er niet genoeg.
Die ringbus is op zich een goed idee, als we dan ook van kern naar kern kunnen. Het zou heel fijn zijn om vanuit de kern (!) van Bleiswijk naar Berkel te kunnen, om daar te winkelen. Nu is dat een zware opgave met OV, want je moet overstappen en dan nog een eind lopen. Dat is niet fijn met boodschappen of een zware tas. Met zo’n bus zou dat al een stuk aangenamer zijn. En dan wordt er misschien wat meer hier gewinkeld, ipv in Rotterdam, want als je toch de pech hebt om met OV te moeten, ga je wel ergens naartoe waar je met OV kunt komen, en waar je dan meer winkels hebt. Nu moet je, althans in het oudere deel van Bleiswijk, eerst bijna half uur lopen naar buiten de bebouwde kom, om bij een halte te komen. Dan ga je echt wel nadenken waar je met het OV bij winkels kunt komen, bijna een uur extra reistijd door die loopafstand is echt veel. En dan die bus ook in het weekend laten rijden, met een normale dienstregeling, zodat mensen die werken dan ook met die bus kunnen reizen.

Debbie Zeebregts
Bleiswijk