Luchthaven neemt nieuw Centraal Securityfilter in gebruik

Lansingerland/Rotterdam – Het nieuwe jaar is bij Rotterdam The Hague Airport goed begonnen. Vanaf 1 januari is het nieuwe Centraal Securityfilter (CSF) in gebruik genomen. Eenzelfde systeem als ook op Schiphol wordt gebruikt en de luchtvaart nog veiliger maakt.

Trees Borkus-Henskens

De opening en in gebruikname van het nieuwe CSF is een eerste mijlpaal in de verbouwing van de terminal. Vanuit het nieuwe CSF gaan de reizigers nu nog via een gang door naar de tijdelijke vertrekhal. Na de zomer van 2020 lopen passagiers rechtsreeks vanuit het CSF, via de airportshop, de nieuwe vertrekhal in.

Nieuwe apparatuur

Met de opening van het nieuwe securityfilter wordt ook gloednieuwe scanapparatuur in gebruik genomen. Er zijn vier nieuwe securitylanes beschikbaar met laatste nieuwe technologie, waarbij bijvoorbeeld de passagier z’n telefoon in z’n jaszak mag laten zitten. Ook een laptop of vloeistoffen (wel verpakt in een doorzichtig plastic zakje) hoeven niet meer apart in een bak te worden gelegd. Dit zorgt voor een vlotter proces bij de securitycheck, zodat passagiers snel bij de gate kunnen zijn.
Floris Tammes, Directeur Airport Operations, vertelde tijdens de opening dat dezelfde apparatuur – nadat die eerst een jaar was getest – ook overal op Schiphol en op de luchthaven van Eindhoven wordt gebruikt. De functies zijn allemaal geautomatiseerd. Je hoeft niet meer met een bak te sjouwen waar je spullen in zitten; die bak staat klaar en hoef je alleen maar op de band te zetten en te vullen. Vervolgens ga je door de nieuwe securityscanner. Geen handen meer omhoog zoals voorheen, maar de armen gewoon naar beneden. De scan signaleert als er lichaamsvreemde voorwerpen op het scherm naast de scanner in beeld verschijnen. Alleen op die gesignaleerde plekken wordt vervolgens door een van de medewerkers controle op uitgevoerd. De scanner is breder dan de vorige; hij kan daardoor als vluchtroute worden gebruikt, maar hij is tevens rolstoeltoegankelijk. Wat blijft is het afdoen van de riem, van sieraden en in sommige gevallen van schoenen of laarzen, maar de verwachting is dat de controle een stuk sneller zal verlopen voor de passagiers.

Er wordt nog volop gewerkt op de luchthaven, maar van Floris Tammes kwam de verzekering dat alle verbouwingswerkzaamheden eind 2020 achter de rug zullen zijn. Dan beschikt de Randstad over een ruime en eigentijdse luchthaven die weer jaren meek an.