Lansingerland - Kent u het reclamespotje nog? De boodschap is zeker in deze tijden nog even actueel. In de afgelopen periode krijgt de politie steeds meer verzoeken tot het doen van aangifte met betrekking tot een nieuwe babbeltruc. De vooral oudere doelgroep wordt telefonisch benaderd door een persoon die zich voordoet als ‘fraudedesk-medewerker’ van toevallig de bank waar het slachtoffer ook klant is. Het slachtoffer wordt verteld dat er geprobeerd is om een frauduleuze betaling te doen vanaf zijn/haar rekening naar het buitenland. Gelukkig heeft de bank dit uiteraard net op tijd voor het slachtoffer kunnen onderscheppen. Als ‘service’ van de bank, wordt er aan het slachtoffer aangeboden om de betaalpas en/of creditcard veilig te stellen en dat de bank hiervoor een ‘koerier’ zal langs sturen en wordt er tegen het slachtoffer gezegd, dat er niet moet worden vergeten om de pincode ook mee te geven.
Zoals de ‘fraudedesk-medewerker’ heeft aangeboden, komt er inderdaad korte tijd later een 'koerier' langs. Deze neemt de betaalpas(sen) in ontvangst, met de daarbij behorende pincode(s) en vertelt dat hij deze naar de fraudedesk van de bank brengt. Dit is echter niet het geval. In plaats van dat de ‘koerier’ deze naar de bank zal brengen, wordt er zonder de toestemming van het slachtoffer met de betaalpas(sen) geld van de rekening afgehaald.
Met deze babbeltruc zijn helaas al verschillende slachtoffers gemaakt. Om meer slachtoffers te voorkomen, wil de politie u hier dan ook voor waarschuwen. Uw bank zal u nooit vragen om uw pinpas en/of pincode!
Hang op, klik weg en bel uw bank!
Bent u slachtoffer geworden van deze babbeltruc? Neem dan contact op met de politie via 0900-8844. Staat er iemand bij u voor de deur en vertrouwt u dit niet? Bel dan 112!