Herinrichting Station Rodenrijs van start gegaan

Berkel en Rodenrijs - Met het onthullen van het informatiebord, gaf wethouder Simon Fortuyn dinsdag 6 april het startsein voor de herinrichting van Station Rodenrijs. Zoals nu gepland, wordt het een totaal vernieuwde en aangename plek om in de metro of bus te stappen, waarbij met name meer aandacht wordt besteed aan meer groen en aan reizigers die per fiets naar het station komen.

John Hofman

Het startsein geven kon nog net tussen de grillige buien door op 6 april. Zelfs de zon brak even door toen de wethouder, samen met Adrie Takx, bedrijfsleider bij Aannemersbedrijf Gebrs. Van Kessel, het doek weg trok van een overzichtelijk infobord. "We hebben er goed over nagedacht, hoe we het gaan inrichten en ik kan u zeggen: het wordt mooi", aldus de wethouder. "We gaan geen grote, geasfalteerde parkeerplaats realiseren want het aantal parkeerplaatsen blijft gelijk, maar hebben vooral aan de fietsers gedacht. Het is toch een stuk veiliger en prettiger als je je fiets of dure e-bike overdekt kan stallen. We willen het OV- en fietsgebruik daarmee stimuleren. Er komen twee overdekte stallingen, waarvan één zelfs bewaakt. We streven naar een betere kwaliteit van de openbare ruimte!" Door alles wat te reguleren voorkomt men de 'chaos' die nu vaak is te zien wat betreft het stallen van de fietsen. Er komen rond het station groene zones en het geheel krijgt een duurzame uitstraling, met een link naar het Polderpad van het natuurgebied de Vlinderstrik. Wat de reisinformatie betreft komt er een display en bebording te staan. De looproutes worden verbeterd en gedacht wordt aan plaatsing van een insectenhotel en de bermen worden bij-vriendelijk. Aan de andere kant van het station waar de bussen staan komt een overkapping voor passagiers en buschauffeurs, zodat men droog staat bij slecht weer. Uiteraard is ook gedacht aan toiletvoorzieningen.

Vergroening

De fietsenstalling aan de kant waar de bussen staan wordt een niet bewaakte stalling. Bij de bussen komt er een 'middeneiland', tevens ingericht voor mindervaliden en slechtzienden. De bussen krijgen een iets andere opstellling dan nu het geval is. Ook in het tunnelgedeelte komen extra plaatsen om fietsen te stallen. Totaal zullen er 1100 fietsparkeerplaatsen beschikbaar zijn waaronder 450 bewaakt. Voor electrische auto's, e-bikes en bromfietsen komen er enkele laadplaatsen. Het plein voor het station wordt 'vergroend' met onder meer enkele bomen. In ieder geval een fraaier aanzicht van het geheel, dan nu het geval is. Omdat deelscooters nu her en der worden neergezet, komt er een aparte parkeerplek voor vijftien deelscooters. Het hele project gaat ongeveer negen maanden duren. Men wil de normale dienstregelingen zoveel mogelijk door laten gaan en de overlast beperken. De RET zal de perronoverkapping gaan aanpassen. Architecten zijn: Peter Verkade en Catherine Visser. Zij hebben in samenwerking met de RET het ontwerp gemaakt. Aannemer is: Gebrs. Van Kessel.