Deelnemers bevolkingsonderzoek zeer tevreden

Lansingerland - Van de deelnemers aan het bevolkingsonderzoek borstkanker zou 96,5% weer meedoen bij het ontvangen van een uitnodiging. De landelijke screeningsorganisaties scoren een gemiddeld tevredenheidscijfer van maar liefst 8,9. Dit blijkt uit een cliënttevredenheidsonderzoek dat vanaf eind 2019 is uitgevoerd door een extern onderzoeksbureau. Het cijfer is zelfs hoger dan bij het vorige onderzoek in 2017 (8,7).

Het tevredenheidsonderzoek is anoniem uitgevoerd en richtte zich op ervaringen van cliënten. In totaal hebben landelijk 3.214 cliënten deelgenomen. Bij ontvangst in het onderzoekscentrum ontvingen zij een flyer met een inlogcode voor het online onderzoek. Cliënten werd gevraagd zich uit te spreken over de informatie die ze hadden ontvangen, de website, het maken/wijzigen van een afspraak, de medewerkers van het onderzoekscentrum en de informatielijn, en het onderzoek zelf.
Cliënten waarderen vrijwel alle onderdelen van het onderzoek met hoge scores. Een score van een 9 voor de tevredenheid over de medewerkers van het onderzoekscentrum en voor het vertrouwen in het onderzoek. Voornamelijk het belang om mee te doen aan het bevolkingsonderzoek leeft onder de respondenten: de stelling ‘Ik vind het bevolkingsonderzoek borstkanker belangrijk’ wordt beoordeeld met een 9,5.

Verbeteracties

De laagste score is de pijnbeleving tijdens het onderzoek. De stelling ‘De pijn was goed te verdragen’ werd beoordeeld met een 6,3. De screeningsorganisaties blijven zich inzetten voor verbeteringen. Zo hebben zij onder andere een filmpje gemaakt om de cliënten zo goed mogelijk voor te bereiden op het onderzoek. Dit filmpje is te zien op de borstkankerpagina van de website.
Vanwege de coronacrisis is het bevolkingsonderzoek begin maart stopgezet. Op 8 juli is het bevolkingsonderzoek weer opgestart, nadat maatregelen werden getroffen om het veilig voort te kunnen zetten.
Meer informatie over het bevolkingsonderzoek borstkanker is te vinden op www.bevolkingsonderzoekzuid-west.nl.