Inwoners zijn tevreden over gemeentelijke hulpverlening

Lansingerland - Inwoners van Lansingerland die gebruik maken van hulp en ondersteuning via de gemeente zijn over het algemeen tevreden tot zeer tevreden over de kwaliteit van de dienstverlening in 2019. Dit blijkt uit de resultaten van een jaarlijks onderzoek naar de ervaringen van inwoners die gebruik maken van gemeentelijke voorzieningen op het gebied van jeugdhulp, Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en bijstandsuitkeringen.

Door een onderzoeksbureau zijn ruim 3.000 vragenlijsten verzonden, hiervan is 29% ingevuld teruggestuurd. Inwoners zijn over het algemeen tevreden tot zeer tevreden over de kwaliteit van de hulp en ondersteuning en over de behaalde effecten. De deelnemers geven aan dat de geboden ondersteuning respectvol, duidelijk en deskundig is en past bij hun hulpvragen. Daarnaast zijn er ook aandachtspunten, waar de gemeente mee aan de slag gaat. Het gaat onder andere om de snelheid waarmee een hulp- of ondersteuningsvraag kan worden opgestart.

Ankie van Tatenhove, wethouder zorg en jeugd, geeft aan dat de gemeente veel waarde hecht aan goede hulp en ondersteuning voor de inwoners. Men streeft voortdurend naar verbetering van de dienstverlening. Zowel voor de jeugdhulp als Wmo-ondersteuning geven inwoners aan dat de hulp en ondersteuning niet altijd snel genoeg van start gaat. Dit komt vooral door de landelijke personeelstekorten en is daarmee niet eenvoudig op te lossen. Spoedzaken worden altijd direct worden opgepakt.

Inwoners die een bijstandsuitkering ontvangen zijn minder tevreden en geven een gemiddeld rapportcijfer van 6,9. Kathy Arends, wethouder werk en inkomen, ziet verbetermogelijkheden in de snelheid van de hulp en de telefonische bereikbaarheid. In plaats van één keer per jaar wordt voortaan elk kwartaal naar de ervaringen van inwoners gevraagd. De dienstverlening op het gebied van schuldhulpverlening wordt ook in de onderzoeken meegenomen.