‘Ritme van Drie’ benoemd tot sleutelwerk

Bleiswijk - In 2020 wordt kunst in de openbare ruimte op een voetstuk geplaatst. Op initiatief van Stichting BK-informatie zijn 100 kunstwerken in de openbare ruimte benoemd tot sleutelwerken. Een van die sleutelwerken is ‘Ritme van Drie’ in Bleiswijk.

Kunst is een vertrouwd onderdeel geworden van het straatbeeld, maar we staan er zelden echt bij stil. We lopen voorbij het standbeeld in het park of rijden langs het kunstwerk op de rotonde zonder dat we het doorhebben. Je vraagt je hooguit af: #watdoetdathier? Maar openbare kunst is overal. Ook in onze gemeente.
De sleutelwerken van BK-informatie zijn kunstwerken die artistiek, historisch, ruimtelijk of maatschappelijk van belang zijn of zijn geweest. Het zijn vertegenwoordigers van een tijdgeest; dat wil zeggen dat ze typerend zijn voor een bepaalde periode in de geschiedenis van kunst in de openbare ruimte. Of ze hebben bijgedragen aan de bewustwording rond een onderwerp en zijn opgenomen in wat we noemen ‘het collectief geheugen’. Veel sleutelwerken veroorzaakten controverse, ze kennen duidelijke voor- en tegenstanders.

Ritme van Drie

De drie in Ritme van Drie zijn: land, lucht en water. Dat is wat Lon Pennock (1945 -2020) met zijn kunstwerk wilde bereiken: de vanzelfsprekende overgang tussen de drie natuurelementen als monumentaal en ritmisch oriëntatiepunt in een verder weids landschap. De grens tussen land en water was het vertrekpunt voor de vorm van het werk. De oplopende beweging van de oever is terug te vinden in de schuin geplaatste objecten die vervolgens weer naar het water toe buigen. Volgens de kunstenaar vormen de pylonen een verwijzing naar havenkranen of reigers, die een duidelijke band hebben met dat water. Het roestbruin van het cortenstaal tekent fraai af tegen de kleuren van de lucht en het landschap, extra aandacht scheppend op de aanwezigheid en het ritme van de drie elementen. Het kunstwerk is geplaatst in 1974 en was een schenking van de provincie aan Recreatieschap Rottemeren.

Geschiedenis

Het zal geen verrassing zijn dat net na de oorlog veel monumenten ter nagedachtenis aan de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog een plaats kregen in de openbare ruimte. Tijdens de wederopbouw kwam er veel aandacht voor kunst en stadsverfraaiing. Er was een enorme hoeveelheid openbare ruimte die gevuld moest worden. In de jaren 60-70 zijn de kunstwerken verweven met de omgeving en veelal in eenheid met de architectuur ontworpen. Deze periode werd opgevolgd door kunst waarbij sociale en politieke onderwerpen werden aangepakt en de samenleving, of een bepaalde groep mensen wordt erbij betrokken en zo onderdeel van de uitvoering. Ook raakten kunstwerken los van hun plaats. Er kwamen kunstwerken die zich meer richtten op gebruikers en bewoners dan op de plek waar ze werden uitgevoerd. Kunst heeft het vermogen om het ongewone in het gewone te laten zien en de vanzelfsprekendheid te doen kantelen.

Initiatiefnemer

Vanwege het 40-jarig bestaan van BK-informatie, het vakblad voor beeldend kunstenaars, besloot het om een jubileumproject op te zetten rond de kunstgeschiedenis waar het zelf zo nauw mee verbonden is: de kunst in de openbare ruimte. Een speciale werkgroep benoemde 100 sleutelwerken van 1945 tot heden. Op www.sleutelwerken.nl worden alle 100 werken getoond.
Bron: BK-informatie, het vakblad voor beeldend kunstenaars.