Oproep aan ouderen: schroom niet te bellen!

Welzijn Lansingerland coördineert hulpaanvragen

Lansingerland – De vier locaties van Welzijn Lansingerland zijn in verband met het coronavirus gesloten. Dit betekent niet dat de professionals en vrijwilligers van Welzijn Lansingerland achterover leunen. Integendeel. In samenspraak met de gemeente Lansingerland is Welzijn Lansingerland het coördinatiepunt van het samenbrengen van hulpvragen en -aanbod. “Schroom niet ons te bellen”, roept directeur Margriet Keizerwaard ouderen en kwetsbare inwoners op.

Annette Docter

De activiteiten in locatie Huize Sint Petrus, Wel-Kom!, Ontmoet! en De Leeuwerik zijn stilgevallen. Sinds afgelopen donderdag werken alle medewerkers van Welzijn Lansingerland thuis. Een nieuwe uitdaging voor de welzijnsorganisatie, waarvan Margriet Keizerwaard sinds enige maanden directeur is.
“De aanleiding is ernstig en zorgelijk, maar we pakken de uitdaging graag op en willen in de komende tijd iets moois neerzetten voor iedereen die nu aan huis gekluisterd is en afhankelijk is van anderen”, zegt Margriet.
In de afgelopen week heeft Welzijn Lansingerland hard gewerkt aan een nieuwe vorm van dienstverlening. “Alle medewerkers werken nu thuis in een veilige omgeving. Gelet op de verschillende diensten die Welzijn Lansingerland bood, was het nodig de werkzaamheden van de professionals binnen onze organisatie anders in te delen. Zo is bijvoorbeeld de dagbesteding gesloten; de vier medewerkers worden nu ingezet voor andere werkzaamheden. Zo bemensen onze professionals nu bij toerbeurt de telefoon. Zij weten op nagenoeg alle vragen het antwoord en zij kunnen bellers van een goed advies voorzien. Ook zorgen zij ervoor dat er zo nodig actie wordt ondernomen. En dán komen de vrijwilligers om de hoek kijken”, licht Margriet toe.

Vrijwilligers

Bij Welzijn Lansingerland is altijd al een groot aantal vrijwilligers op de verschillende locaties actief. Zij zetten zich nu op een andere manier in voor mensen die dat nodig hebben. “De hulpaanvragen die wij ontvangen worden doorgespeeld aan deze vrijwilligers. Uiteraard is er maximale aandacht voor de veiligheid van zowel vrijwilliger als hulpvrager. Gelet op de leeftijd van veel vrijwilligers wordt per persoon gekeken wat de mogelijkheden zijn. Een telefoontje plegen om een praatje met iemand te maken is al snel mogelijk.”

Het Vrijwilligers Informatie Punt (VIP) zorgt ervoor dat vrijwilliger en hulpaanvrager bij elkaar worden gebracht. Wie zich wil aanmelden als vrijwilliger, en dat kunnen uiteraard ook jongeren zijn, benadrukt Margriet, kan een mail sturen naar info@viplansingerland.nl.

Aanbod Welzijn Lansingerland

Bij Welzijn Lansingerland kan men terecht met een acute vraag om hulp of informatie. “Schroom niet te bellen, want wij staan voor u klaar! Aarzel ook niet om uw omgeving in te schakelen. Het is een bijzondere tijd waarin het niet nodig is, dat u alleen zit te tobben”, roept Margriet op.
Vrijwilligers van Welzijn Lansingerland staan klaar om bijvoorbeeld medicijnen op te halen, de hond uit te laten, een praatje te maken, een luisterend oor te bieden of hulp en advies te geven over het online bestellen van een product of dienst.
Nu communicatie via tablet of pc juist in deze tijd van crisis zo belangrijk is, worden vrijwilligers van SeniorWeb ingeschakeld als bijvoorbeeld iemands tablet het niet meer doet en niemand in eigen omgeving het probleem kan oplossen. “Een tablet is soms nog het enige communicatiemiddel met de buitenwereld en daarom van groot belang voor kwetsbare mensen.”
Voor de meest kwetsbare mensen die niet in staat zijn zelf een maaltijd in de magnetron op te warmen, is de Warme Maaltijdservice een uitkomst. Ook hiervoor kan men terecht bij Welzijn Lansingerland.
Welzijn Lansingerland blijft ook in deze tijd palliatieve / terminale ondersteuning in de thuissituatie bieden. “Per situatie wordt momenteel bekeken in hoeverre vrijwilligers van Welzijn Lansingerland hierbij betrokken kunnen blijven”, aldus Margriet.

Inzet lokale ondernemers

Margriet is ook blij met de inzet van lokale ondernemers. Zo hebben in co-creatie Plus Koelhuis en Lionsclub Bergschenhoek zich beschikbaar gesteld om boodschappen te halen en thuis af te leveren. Ook het leveren van maaltijden wordt bekeken met de lokale ondernemers. “We zijn enorm blij, dat zij dit willen doen. Ouderen die van de boodschappendienst gebruik willen maken, kunnen ons bellen of mailen en hun boodschappenlijstje doorgeven. De lijstjes van de ouderen die al bij ons in het klantenbestand staan, worden via onze reguliere boodschappendienst afgehandeld. De boodschappenlijstjes van nieuwe bellers geven we door aan de Lions. Overigens bieden ook veel winkeliers inmiddels de mogelijkheid een bestelling thuis af te leveren. Dit wordt ook onder de aandacht van de hulpaanvrager gebracht.”
Kevin Knowles van Lionsclub Bergschenhoek vertelt dat inmiddels twaalf leden van Lions Bergschenhoek zich hebben aangemeld boodschappen te willen halen en bij de mensen thuis te bezorgen. "We halen de boodschappen bij Plus Koelhuis die ook een pinapparaat ter beschikking heeft gesteld. Als coördinator ontvang ik de boodschappenlijstjes van Welzijn Lansingerland en verdeel ze onder de vrijwilligers van Lions. Omdat we verwachten dat de vraag groot zal zijn, benaderen we ook Lionsclub Berkel en Rodenrijs om mee te gaan doen."

Samenwerking met gemeente

Margriet Keizerwaard is zeer tevreden over de nauwe en fijne contacten met de gemeente Lansingerland, 3B Wonen, Laurens, Humanitas en andere hulporganisaties, zoals het Diaconaal Platform Lansingerland van de gezamenlijke kerken en lokale initiatieven van burgers en winkeliers. Doordat Welzijn Lansingerland als coördinatiepunt optreedt, kan de hulpverlening snel en efficiënt op gang komen.
“De laatste jaren is enorm veel geïnvesteerd in een organisatie als Welzijn Lansingerland. Dat betaalt zich nu uit in deze tijd van crisis, waarin de normale dienstverlening omgezet is in crisisdienstverlening.

Bereikbaarheid

De Ouderenadviseurs van Welzijn Lansingerland zijn inmiddels gestart met het opbellen van ouderen en kwetsbaren waarmee al eerder contact was. Ook mantelzorgers die bij Welzijn bekend zijn, worden benaderd. Met als doel zoveel mogelijk mensen te bereiken. “Het is niet nodig dat iemand in Lansingerland eenzaam zonder enige hulp thuis zit. Wij zijn er voor u, bel of mail ons!”, roept Margriet Keizerwaard op.

Welzijn Lansingerland is bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur, telefoon 010 – 522 55 45, via email info@swsl.nlof kijk op de website www.welzijnlansingerland.nl
Wilt u hulp aanbieden? Mail dan naar: info@viplansingerland.nl