De parkeerproblemen in Berkel Centrum

Lansingerland – Commissie Ruimte had voor de vergadering van 3 december jl. allemaal onderwerpen op de agenda staan die te maken hadden met mobiliteit. Parkeren in het dorpscentrum van Berkel is een terugkerend probleem, terwijl de meeste inwoners daar toch echt hun wekelijkse boodschappen moeten doen. Als resultaat van de discussie komt er een blauwe zone in de Terpstraat tijdens een proefperiode.

Freek J. Zijlstra

Op 29 november 2018 werd een motie van Michiel Muis (D66) met de titel ‘Voldoende parkeergelegenheid in het gehele centrum na uitbreiding’ unaniem door de gemeenteraad aangenomen. Op 31 oktober jl. stuurde het college van b. en w. een brief naar de raad waarin wordt toegelicht wat inmiddels aan maatregelen is genomen. In de motie werd het college opgeroepen om 1) te onderzoeken hoe de parkeernorm voor het gehele centrum na uitbreiding van het centrum in balans kan worden gebracht, 2) een visie te ontwikkelen over de gewenste parkeermogelijkheden voor het gehele winkelcentrum na die uitbreiding, 3) daarbij op zoek te gaan naar extra parkeerruimte voor bezoekers van Centrum Oost, 4) mogelijkheden tot dubbelgebruik ('s nachts en overdag) te onderzoeken (bijvoorbeeld door invoering van blauwe zones), 5) bij toekomstige ruimtelijke ontwikkelingen extra parkeermogelijkheden te creëren en tijdelijke parkeervoorzieningen te onderzoeken.

Toch blauwe zone

Michiel Muis constateert dat het plaatje voor de toekomst voor de situatie van nu nog steeds ontoereikend is. Dit werd beaamd door Mauriel van As (VVD) en Hans van der Stelt (CDA) die hun teleurstelling uitspraken over het uitblijven van adequate oplossingen. Instellen van een blauwe zone in de Terpstraat zou wat soelaas bieden en recht doen aan de ondernemers in het oudere oostelijk deel van het centrum. Voor Henk Meester (Leefbaar 3B) is maatgevend of het winkelend publiek een plekje voor de auto (of fiets) kan vinden.
Volgens wethouder Simon Fortuyn ligt de stip nog achter de horizon, namelijk over 4-5 jaar. “We blijven de komende jaren nog wel ellende met parkeren houden. Er is een serieus probleem en dat gaat niet zomaar anders worden. Maar ik tel mijn knopen en constateer dat we een proefperiode een blauwe zone gaan doen in de Terpstraat. We doen het voor de winkeliers, maar zij krijgen zelf geen ontheffing, de bewoners echter wel.” Voordat het zover is moet er een verkeersbesluit komen, tijd voor het indienen van een zienswijze, etc.
Michiel Muis: “Zijn er tijdelijke alternatieven voor uitbreiding van het aantal parkeerplaatsen?” Fortuyn: “Nee, ik kan geen ruimte maken die er niet is.” Menno Duk (GroenLinks) is bang voor het ‘waterbedeffect’, namelijk dat door het verplaatsen van auto’s van winkeliers naar het westelijk deel van het centrum, het tekort aan plaatsen tijdens de nieuwbouw daar nog verder zal toenemen.