Gelet op het aantal omleidingen lijkt de gemeente niet alleen in Berkel de weg kwijt te zijn, maar ook de regie. Door de afsluiting van de rotonde Oudelandselaan/Klapwijkseweg moet er een paar weken lang flink omgereden worden en dat roept irritaties en veel vragen op. Hoe goed heeft de gemeente hierover nagedacht? Wie heeft de omleidingsroutes vanaf verschillende locaties gefietst of per auto afgelegd? Hadden afsluitingen niet gedeeltelijk voorkomen kunnen worden of op een andere manier worden uitgevoerd? De gemeente geeft hierop in deze krant uitgebreid antwoord.
Bij de loting voor een standplaats bij De Visch zie je echter wat de gevolgen zijn als je de regie echt kwijtraakt. Je kunt nergens meer op bijsturen en dat is killing voor een beleidsmaker. Het lot bepaalt wat er gebeurt en je loopt vervolgens voortdurend achter de feiten aan. En dat verkeerd vallend lot raakt dan (onbedoeld) ondernemers die het de komende jaren al zwaar genoeg krijgen. Waarom? Omdat het dorpse Berkel van 25 jaar geleden steeds grotere stadse allures krijgt. De chaos rond de maandenlang vertraagde herinrichting van het plein bij de Herenstraat/Kerksingel, een onaf mobiliteitsplan met doodlopende en stagnerende ontsluitingswegen, geven in combinatie met de omtrekkende bewegingen bij rotondes, geen goed gevoel over de verwachte bereikbaarheid van Berkel Centrum in de komende jaren.
‘De verkoop gaat gewoon door tijdens de verbouwing’ kon wel eens desastreus uitpakken voor onze ondernemers.
Ik reken nu op een beter standplaatsenbesluit van een krachtig college van b. en w. en een duidelijke gemeenteraad die weten wat goed voor ons is. Dan mogen politieke partijen van mij nog wel één keer een draaikont zijn, als er maar niet nog meer slachtoffers vallen door een slap reactief beleid.

Freek J. Zijlstra