Eén piano, vier beroemde handen op drift

Rob en Sebastiaan van Bavel geven exclusief huiskamerconcert

Bergschenhoek - Normaal gesproken treden vader Rob en zoon Sebastiaan van Bavel op in grote en uitverkochte concertzalen, waar ook ter wereld. Vrijdag 27 Januari kiezen beide internationale toppianisten echter voor de intimiteit van de kleine entourage. Om precies te zijn, tijdens een concert voor maximaal veertig bezoekers in de huiskamer van Hyacinttuin 2 in Bergschenhoek.

Arie van Driel

Centraal in het exclusieve huiskamerconcert staan de drie pianogeneraties Van Bavel. Wijlen opa Cees stamt uit de eerste. Zoon Rob uit de tweede. En kleinzoon Sebastiaan uit de derde. Rob woonde tot voor kort jarenlang in Bergschenhoek. Sebastiaan, net als zijn vader docent aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, groeide op in Bergschenhoek en Berkel en Rodenrijs. Opa Cees overleed toen Sebastiaan acht jaar jong was.

Verhalend

Sebastiaan: "Naast dat wij tijdens het concert met vier handen op één piano spelen, vertellen wij ook een aantal verhalen en anekdotes over de pianofamilie Van Bavel. Over hoe streng opa Cees was tijdens het geven van pianoles, bijvoorbeeld. Dan stonden mijn vingers niet goed. Of het moest volgens hem niet zus maar juist zo. Voor een jongen van zes, zeven jaar was dat best heavy, zo kritisch als hij was. Mijn oma riep dat altijd tegen haar man: ´Joh. Laat die jongen lekker piano spelen'. Voor die deels muzikale en deels verhalende opzet hebben wij overigens bewust gekozen. Na de pandemie merkten wij aan de bezoekersaantallen tijdens onze concerten dat het publiek de weg naar de zalen nog niet heeft teruggevonden. Voor ons was dat een reden om op zoek te gaan naar nieuwe vormen van concertbeleving. Door een concert intiemer en meer verhalend te maken, hopen wij mensen te kunnen bewegen om toch weer meer naar concerten en andere kunstuitingen te gaan."

Macau

Als klassiek geschoolde jazzpianisten reizen zij de wereld over en scoren ondertussen allerlei belangrijke prijzen. Zo gaf Sebastiaan de dagen voor, tijdens en na de Kerst en rond de jaarwisseling concerten en Master Classes in Hong Kong en Macau (China). Hij en zijn pianospel zijn er populair.
Sebastiaan: "Dat vertaalt zich daar niet alleen in veel aandacht voor mijn persoon, stijf uitverkochte zalen en druk bezochte Master Classes. Iedereen wil ook met mij uit eten. Daar gaat tijdens een tournee de meeste tijd in zitten."
Voor beide beroemdheden is het maken van (verre) reizen inmiddels wat afgenomen. "Want ook wij als professionele pianisten hebben met de nieuwe realiteit qua toeren te maken. Door de pandemie is het aantal buitenlandse reizen minder geworden. Het is allemaal wat minder vanzelfsprekend. Zo speelde ik voor de pandemie regelmatig in Zuid-Korea. Of in India en Thailand. Nu is het afwachten van hoe vaak gaat dit nog gebeuren?"
Aldus Rob, die op zijn vijftiende de overstap van de klassieke muziek naar jazz maakte, en samenwerkte met vermaarde pianisten als Pim Jacobs en Louis van Dijk en zangeres Rita Reys.

Quatre Mains

Hadden vader en zoon voor de twee jaar durende coronaperiode al een hechte band, de pandemie zette hen aan tot een nog intiemere samenwerking. Met als resultaat het twee maanden geleden uitgebrachte klassieke album Quatre Mains, inmiddels goed voor bijna een half miljoen streams op Apple Music. Het idee voor het album kwam in de stille periode vol Covid-19 maatregelen van Sebastiaan.
Sebastiaan, die in zijn composities de jazztraditie combineert met elementen uit de Indiase en westerse muziek: "Het verschil met het eerste album dat wij samen maakten, is dat wij toen op twee piano´s speelden. Terwijl wij dat nu samen op één piano doen. Vier handen, dus. Quatre Mains. Tijdens het componeren en de opnames kon ik lekker mezelf zijn. Het leuke. Na de voltooiing van Quatre Mains voelt alles wat ik nu in muzikaal opzicht doe, intiem."

Reflectie

Los van het artistiek gezien mooie album, brachten de Covid-19 maatregelen beide muzikanten toch ook zo het nodige chagrijn. Rob, bijvoorbeeld: "Tijdens de coronastop gaf ik via de computer pianoles aan mijn leerlingen. Dat was behelpen. Dat botste, doordat ik de leerlingen niet hoorde. Het gaat om jonge pianisten die al op een hoog niveau piano spelen. Om hen verder te kunnen helpen, moet de docent goed naar wat zij spelen kunnen luisteren. Op deze manier, onder die omstandigheden, ging dat niet. Er was absoluut geen reflectie. Als docent ben je dan, zonder dat het jouw schuld is, slecht bezig."

Vrijdag 27 januari 20.00 uur. Huiskamerconcert Rob en Sebastiaan van Bavel. Hyacinttuin 2 Bergschenhoek. Volwassenen betalen € 20,-- entree en ouders en hun kind(eren) tot en met 17 jaar € 10,--. Reserveren kan via sebastiaanvanbavel@gmail.com of robvanbavel@gmail.com .