Per 1 januari gaan we voor restafval betalen. Wie de container met restafval (het geldt dus niet voor GFT- of PMD-afval) aan de weg zet of een zakje restafval in de ondergrondse container gooit, krijgt aan het eind van het jaar de rekening gepresenteerd.
Je kunt hier een mening over hebben en dat hebben heel veel mensen, zoals op de diverse sociale media-kanalen te lezen is.
Maar wat opvalt, is dat er zoveel mensen zijn die niet goed geïnformeerd zijn.
Zo verwachten veel inwoners nog een brief met nadere informatie van de gemeente, zijn er vragen over de afrekening, over het al dan niet gratis wegbrengen van afval naar het Afvalbrengstation, hoe te voorkomen is dat anderen hun restafval bij jou in de restafvalcontainer gooien, waar je je restafval moet laten als je in een appartementencomplex woont en je niet voor elk zakje wilt betalen, kortom, vragen te over.
Op de website van de gemeente Lansingerland is veel informatie te vinden. En een tijdje geleden ontving elk huishouden een folder met algemene informatie van de gemeente. Toch blijft er nog veel onduidelijk. En dat is jammer, want het gaat wel over onze portemonnee.
Ook de gedachte achter het hele plan wordt daardoor vergeten. De gemeente Lansingerland wil ons stimuleren ons afval beter te scheiden, waardoor je nog maar weinig restafval hebt. Wij, als tweepersoonshuishouden zonder thuiswonende kinderen, hebben het dan vrij makkelijk. Inmiddels hebben we een kleine container voor restafval en naar verwachting hoeven wij die bak slechts eenmaal per maand of misschien zelfs per zes weken buiten te zetten. Maar als je in een appartement woont of kleine kinderen hebt, dan piep je wel anders.
En dan komen we vanzelf weer terecht bij de vragen, discussies en gesprekken die we op bijvoorbeeld Facebook zien. En dat zou eigenlijk niet nodig moeten zijn.

Annette Docter