De Voedselbank Rotterdam, een indrukwekkend bedrijf

Berkel en Rodenrijs – De Voedselbank is een begrip in Nederland en heeft de sympathie van velen.
Immers, de Voedselbanken helpen al 20 jaar concreet diegenen die het financieel niet redden door ze tijdelijk te voorzien van voedselpakketten. Elke week wordt in het distributiecentrum (DC) Rotterdam 80.000 kilo voedsel verwerkt voor de Voedselbanken in de regio’s Zuid-Holland en Utrecht, waarvan een deel voor ongeveer 2400 gezinnen in de regio Rotterdam, waar ook het uitdeelpunt Lansingerland onder valt.

Ruud van den Braak

Iedereen kan zich wel iets voorstellen bij het proces om te veel geproduceerd voedsel te verdelen over degenen die het het hardst nodig hebben. Van de omvang van het daadwerkelijke proces is misschien niet iedereen zich bewust.
Rob Boswinkel, vrijwilliger in de functie van directeur van Voedselbank Rotterdam, maakt dagelijks de bedrijfsvoering en bijbehorende problematiek van dichtbij mee.
Thuis op de bank in Berkel en Rodenrijs spreek ik hem om inzicht te krijgen in het bedrijf Voedselbank in plaats van het begrip Voedselbank. Na afloop ben ik verrast en ook blij over de hoeveelheid werk die daar geruisloos wordt verzet.

Op welke manier worden alle goederen aan de Voedselbank geleverd en waar worden ze opgeslagen.

“Wij krijgen onze spullen met name via de distributiecentra van de grootwinkelbedrijven en de producenten van voeding. Onze afdeling Voedsel- en Fondsenwerving staat dagelijks in contact met deze bedrijven om vraag en aanbod op elkaar af te stemmen. De distributiecentra brengen iedere dag hun waren naar onze loods aan de Keileweg in Rotterdam. Ook halen wij dagelijks met onze vrachtwagens spullen op bij winkels en producenten. Bij binnenkomst worden alle producten direct verwerkt en opgenomen in onze voorraadadministratie.
Alle producten zijn uiteraard binnen de houdbaarheidsdatum. Vlees wordt direct ingevroren, verse producten zoals zuivel worden de volgende dag doorgeleverd aan de klanten. Kwaliteit is daardoor gewaarborgd en ook wij staan gewoon onder toezicht van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit.
Om dit te realiseren hebben we de beschikking over vijf grote vrachtwagens, drie kleine busjes, vorkheftrucks, 2000 vierkante meter opslag en een geautomatiseerde voorraadadministratie. Naast de loods hebben we nog 1600 vierkante meter kantoorruimte met daarin ook een kringloopwinkel.”

Hoe gaat de levering aan de 2400 gezinnen in zijn werk?

“Onze klantenadministratie maakt een wekelijks bijgewerkte lijst met klanten en waar en wanneer zij hun pakket ophalen. De kratten worden met een standaard inhoud gevuld en dagelijks naar het betreffende uitdeelpunt gebracht. Nieuw daarin is dat we, naast de 29 uitdeelpunten, over twee winkels beschikken waarvoor de klanten ook ingeschreven kunnen worden. Je kunt een winkel zien als een grote krat voor vele klanten. De klant heeft een bredere keuze aan producten (maar niet in de hoeveelheid) en kiezen geen producten die ze niet gebruiken. De vrije keuze maakt de klanten extra tevreden en het scheelt ons veel werk. Er wordt gestreefd naar meer winkels.”

Hiervoor is waarschijnlijk veel geld nodig, waar komen jullie inkomsten vandaan?

“Wij hebben, net als iedereen, onze kosten voor energie, verzekeringen, onderhoud aan materiaal en gebouwen et cetera en deze moeten wij natuurlijk gewoon betalen. Dit alles kost circa € 800.000 per jaar.
De panden huren wij voor een symbolisch bedrag van de gemeente Rotterdam en het Havenbedrijf.
Onze vrijwilligers krijgen alleen een standaard reiskostenvergoeding en geen enkele andere vorm van salaris. Wel stellen onze leveranciers jaarlijks een kerstpakket voor onze vrijwilligers samen. Subsidies van de gemeente Rotterdam en de overkoepelende organisatie ‘Voedselbanken Nederland’ zijn samen goed voor ongeveer een derde van de inkomsten. Voor onze functie van distributiecentrum voor Zuid-Holland en Utrecht krijgen wij € 100.000 extra van ‘Voedselbanken Nederland”. Daarnaast levert de kringloopwinkel ongeveer € 100.000 per jaar op. De rest krijgen wij via donaties van bedrijven en particulieren. Belangrijk voor onze donateurs is dat zij weten dat het een concreet en direct proces is waarbij niets aan een strijkstok van welke vorm dan ook blijft hangen.”

Er komen in deze onzekere tijden ongetwijfeld meer klanten bij en jullie ‘leveranciers’ gaan steeds efficiënter produceren. Leidt dit al tot minder aanbod en tot problemen bij de levering?

“We merken dat het aanbod minder wordt, maar tot problemen heeft dit nog niet geleid. Wel moeten we gaan zoeken naar andere mogelijkheden. Dat moet wel lukken want, schrik niet, wat wij nu aan voedsel doorleveren is slechts drie procent van het totaal wat aan voedsel in Nederland vernietigd wordt!”

Tot slot wil Rob nog graag opmerken dat dit hele proces staat of valt met de inzet van de 600 vrijwilligers. "Door hun inzet wordt onze doelstelling elke dag weer gehaald en is er in de afgelopen jaren nooit ‘nee’ verkocht aan de klanten. Dank aan alle vrijwilligers hiervoor!"

Kijk ook eens op de website voedselbank.nl, hier staat veel actuele en verrassende informatie over het reilen en zeilen van de Voedselbank. Ook vind je er de vacatures op allerlei gebied.