Diversiteit: van zeefdruk, fotografie, pastelkrijt, aquarel tot olieverf

Overweldigende belangstelling Kunsttoer 2022

Lansingerland - Met naar schatting ruim 1200 bezoekers verdeeld over twee dagen, trok de 27ste editie van de Kunsttoer duidelijk meer bezoekers dan vorig jaar. Het succes van nu is enerzijds te verklaren door de hoge kwaliteit van de geëxposeerde kunstwerken. Anderzijds komt dat door het feit dat door het opheffen van de beperkingen de rondgang langs de ateliers en expositieruimtes van de deelnemende kunstenaars weer in vol ornaat kon worden aangekleed.

Arie van Driel

Op de eerste dag van de traditionele Kunsttoer, zaterdag 1 oktober, genoot reeds een groot aantal kunstliefhebbers van de op veertien verschillende plaatsen in Lansingerland tentoongestelde kunstwerken. Een dag later, zondag 2 oktober, stond rond het middaguur de teller op zo´n duizend bezoekers. Vervolgens kwam er in de loop van de middag nog een flinke stroom op gang. Wat het totaal aan bezoekende kunstliefhebbers uiteindelijk op ruim 1200 bracht. Naar schatting; het kunnen er dus evenzogoed veel meer zijn geweest, Detail: Bij de locaties waar meerdere kunstenaars stonden, was de aanloop erg goed te noemen.
Als vanouds werd de Kunsttoer op de vrijdagavond van het kunstweekend in het gemeentehuis geopend. Dit keer door wethouder Michiel Muis en Mark Boninsegna. De performer en oud-gemeentedichter vertolkte op eigen wijze vier nummers van zijn debuutalbum De Hemel voor ongelovigen.

Cultuurfabriek

Eén van de meest bezochte plekken waar meerdere kunstenaars aanwezig waren, was de als locatie debuterende Cultuurfabriek in Bergschenhoek. Een goede keuze, vonden de daar aanwezige kunstenaars. Onder wie Elma Claassen, Jaco van der Elst en Martinka van Ravenstein.
Elma: "Ondanks dat dit een nieuwe expositieruimte in de route is, wisten heel veel kunstliefhebbers de Cultuurfabriek te vinden. Ik zie daarin een soort van omslag. Van atelier naar een met collega´s gedeelde ruimte. In een atelier ben je de enige kunstenaar. Hier zijn wij met meerdere deelnemers. Dat trekt automatisch meer bezoekers."
Jaco miste de eerste aflevering om er daarna alle 26 keren bij te zijn: "Door de coronamaatregelen was de Kunsttoer in 2020 alleen online te bezoeken. Vorig jaar merkten wij dat mensen ook nog thuis bleven. Het was dus aan ons om de mensen nu wel hun huis uit te krijgen. Daarin zijn wij geslaagd, dacht ik zo."

Galerie

Martinka van Ravenstein was een en al lof over De Cultuurfabriek. In de ´theaterzaal´ van het multifunctionele complex waar zij en haar vier collega´s exposeerden, zag zij ook meteen de oplossing voor het sinds de sluiting van de galerie in Bleiswijk sluimerend probleem: het gemis van een vaste expositieruimte voor de leden van de Kunsttoer.
Martinka: "Dit is dé ideale locatie om een permanente expositieruimte voor de leden van de Kunsttoer te realiseren. Want die missen wij nadrukkelijk. Met zo´n ruimte stimuleer je zowel het enthousiasme bij de kunstenaar en de kunstliefhebber, als bij de mensen die ook wel eens kunst willen maken. In gesprek gaan met mensen. Op leeftijd nemen die in de regel ook hun kinderen mee. Hun verhalen aan horen over kunst. Onze ervaringen met hen delen. Ik noem dat van alle kanten win-win."

Interactie

Tijdens de tweedaagse van kunst ademen bleek ook de interactie tussen kunstwerk en kunstliefhebber traditioneel groot te zijn. Martinka: "Een man, ik schatte hem een jaar of zestig, stond zo´n tien minuten te staren naar één van mijn kunstwerken. Een landschap met bomen. Ik vroeg of het wel goed met hem ging. Antwoordde hij: ´Ik vind dit zo ontroerend. Ik kom al kijkend zo tot rust. Want dit doet mij zoveel´. Dat vond ik zo mooi. Daar doe je het als kunstenaar voor."
Zelf bleek zij geraakt door een door haar gemaakt portret-in-opdracht van een overleden hond. "Dit raakt mij tot in mijn ziel."