Ook bewonersvertegenwoordigers niet akkoord met plannen RTHA

Lansingerland/regio - Nadat de bewonersvereniging BTV en de bewonersvertegenwoordigers van Rotterdam en één van de twee van Lansingerland niet meer meededen aan de gesprekken over de groeiplannen van het Rotterdamse vliegveld, hebben nu ook de andere bewonersvertegenwoordigers aangegeven weinig heil te zien in het lopende inspraakproces.

Al eerder trokken de gemeenten Rotterdam en Zuidplas zich terug uit het participatietraject, omdat de omwonenden niet werden gehoord en krimpscenario's, ondanks dat dat is opgedragen, niet werden berekend. Vorige week sloot de provincie Zuid-Holland zich daarbij aan. De provincie noemde het traject zelfs "mislukt".
De overgebleven bewonersvertegenwoordigers van Lansingerland en Schiedam, respectievelijk Thea van de Coevering en John Witjes, komen tot de conclusie dat ze de belangen van omwonenden veel te weinig terugvinden in uitslagen van de participatieprocedure. Dit schrijven ze in een open brief aan de bezoekers van de bewonersavonden in Schiedam en Lansingerland.
"Op die bewonersavonden, maar ook vanuit de diverse gemeenteraden, is naar voren gekomen dat het Voorlopig Pakket Participatietraject (VPP) als ‘te mager’ werd gezien. Omwonenden willen een gezonde nachtrust, zonder gewekt te worden door het geluid van startende en landende vliegtuigen. Een langere nachtsluiting en beperking van de openingstijden voor de nu geldende (Omzettings-)regeling werden noodzakelijk geacht. Ook was er veel kritiek op het idee van hinderreductie door stillere vliegtuigen, zeker als dat zou leiden tot groei van het aantal vluchten", schrijven ze in de open brief.
"In intensieve gesprekken in juni met de participanten over het vervolg op het VPP hebben wij geconcludeerd dat er onvoldoende ruimte is om tot een scenario te komen dat recht doet aan de opdracht die u ons als bewonersvertegenwoordigers heeft meegegeven. Wat ons betreft wegen enkele verbeteringen die uit het VPP kunnen voortkomen niet op tegen de ook door u gesignaleerde knelpunten (zoals groei van het aantal vluchten en vliegen in de nacht). Wij hebben aangegeven dat ook te verwachten is dat wij niet kunnen instemmen met een nadere uitwerking van het VPP."
De stelling dat hinder kan worden verminderd door de komst van nieuwe ‘stillere’ vliegtuigen zien zij als een loze kreet. Niet hoorbaar stiller, maar wel vaker vliegen is niet wat zij verstaan onder hinderreductie.
In september zal het eindresultaat van het participatietraject op tafel liggen en volgt het finale oordeel van onder meer de bewonersvertegenwoordigers van Schiedam en Lansingerland.